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The importance of cluster and switching strategies for verbal fluency performance in a colombian children sample

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Álvarez Medina, Nazaret (2020) The importance of cluster and switching strategies for verbal fluency performance in a colombian children sample. In 6as Jornadas de Investigación PhDay Educación, Junio 2020, Universidad Complutense de Madrid. Facultad de Educación – Centro de Formación del Profesorado..

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Abstract

Introduction: In pediatric neuropsychological assessment, verbal fluency tests (VFT) are used due to its high sensitivity to cognitive damage. Most studies have reported sociodemographic variables associated with VFT total score, but the importance of verbal fluency strategies compared to sociodemographic variables have not been established. Objective: to examine the sociodemographic characteristics and verbal fluency strategies associated with VFT total score in a sample of healthy children from Colombia. Methods: 667 children participated in the study. 54% were girls, from public schools (50.1%), with an average age of 11.33±3.28 and parents’ mean education (PME) of 12.19±3.58 years. Inclusion criteria were: 6-17 years of age, Spanish as primary language, an IQ of ≥80 on TONI-2, and score <19 on CDI. Participants completed the semantic (Animals and Fruits) and phonological (F, A, S, M, R, and P) VFT. Four scores were obtained for each test: total score, number of clusters (NC), cluster size (CS), and switching. Results: Hierarchical multiple regression indicated that age was significantly related to all phonemes and Fruits total score, such that older children achieved higher total scores (except in Animals category). NC, CS and S were also significantly related to all phonemes and semantic categories total scores, so that children who used more these strategies obtained higher scores, except for the phoneme R and Animals category, in which the NC was not significant. Conclusions: Semantic and phonological VFT total scores increased with age, but also when children used cluster and switching strategies. PME and sex were not related to VFT performance. Better performance according to age may reflect the development of executive functioning required to successfully complete the task, and the increase use of strategies to cope with the task. Hence, teachers and educators should focus on training cluster and switching strategies to improve verbal fluency in children population.

Resumen (otros idiomas)

Introducción: Los tests de fluidez verbal aportan información sobre procesos cognitivos. Existen estudios que han reportado las variables sociodemográficas asociadas a la puntuación total de PFV, pero no se ha establecido aún la importancia de las estrategias en comparación con las variables sociodemográficas. Objetivo: examinar las características sociodemográficas y las estrategias de fluidez verbal asociadas con la puntuación total en PFV en niños sanos colombianos. Método: 667 niños. El 54% niñas de escuelas públicas (50.1%), con una edad media de 11.33 ± 3.28 y una educación media de los padres (PME) de 12.19 ± 3.58 años. Los criterios de inclusión fueron: 6-17 años, español como idioma materno, un coeficiente intelectual de ≥80 en TONI-2 y una puntuación <19 en CDI. Los participantes completaron la PFV semántica (animales y frutas) y fonológica (F, A, S, M, R y P). Se obtuvieron cuatro puntuaciones para cada prueba: puntuación total, número de cluster (NC), tamaño del cluster (CS) y switching (S). Resultados: la regresión múltiple jerárquica indicó que la edad estaba significativamente relacionada con todos los fonemas y la puntuación total de Frutas, así los niños mayores lograron mejor puntuación total (excepto en la categoría Animales). NC, CS y S también se relacionaron significativamente con las puntuaciones totales, así los niños que usaron más estas estrategias lograron mejor puntuación, excepto en el fonema R y categoría Animales, en los que el NC no fue significativo. Conclusiones: las puntuaciones totales de las PVF semántica y fonológica aumentaron con la edad y cuando se usaron las estrategias. La PME y el sexo no fueron significativos. La edad determina el desarrollo de funciones ejecutivas y a su vez de las estrategias. Por tanto, los profesionales deberían entrenar las estrategias para mejorar la fluidez verbal en los niños.

Item Type:Conference or Workshop Item (Lecture)
Uncontrolled Keywords:Tests de Fluidez Verbal, Switching, Tamaño del Cluster, Número de Cluster, Cluster, Niños
Palabras clave (otros idiomas):Verbal Fluency Tests, Switching, Cluster Size, Number of Clusters, Children
Subjects:Humanities > Education > Learning
Humanities > Education > Research methodology
Humanities > Education > Learning disabilities
Humanities > Education > Primary education
ID Code:64063
Deposited On:23 Feb 2021 09:04
Last Modified:23 Feb 2021 09:04

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