Publication:
Probar la pluma: las locas del desván

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2020-05-25
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
La “loca del desván” ha sido, hasta la exhaustiva investigación de Sandra Gilbert y Susan Gubar, un territorio inexplorado en el mundo del feminismo literario. Estas dos teóricas percibieron en los escritos de varias autoras del siglo XIX, que no habían tenido forma de comunicarse entre ellas, indicios de una mentalidad común a todas las mujeres de la época. Estas mujeres no podían plasmar de una forma libre sus auténticos pensamientos debido a las restricciones educativas y a la proliferación de los diagnósticos médicos de enfermedades inventadas como la histeria, por lo que tuvieron que inventar una “tercera vía” de expresar sus emociones sin ser juzgadas por ello. De ese dualismo surgió la “loca del desván”, que se muestra claramente en obras como Jane Eyre, de Charlotte Brönte, o El papel pintado de amarillo, de Charlotte Perkins Gilman.
Until the exhaustive investigation done by Sandra Gilbert and Susan Gubar, “the madwoman in the attic” has been an unexplored territory in the world of literary feminism. These two theorics noticed in the work of various nineteen century women authors a common background between them. These women couldn’t write freely about their own thoughts because of the educational restrictions and the proliferation of medical dianogsis of invented illnesses like hysteria, so they had to create a “third way” of expressing their own emotions without taking the risk of being judged for them. "The madwoman in the attic” emerged due to that dualism, who is clearly shown in books like Jane Eyre, by Charlotte Brönte and The Yellow Wallpaper, written by Charlotte Perkins Gilman, emerged.
Description
Unesco subjects
Keywords
Citation