Publication:
Implementation of voluntary environmental approaches: effects for Costa Rican companies

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2021-04-09
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
This thesis is entitled “Implementation of voluntary environmental approaches: Effects for Costa Rican companies” and consists of eight chapters. The first one is an introductory chapter that describes the general conceptual framework of voluntary environmental approaches (VEAs) and their possible effects for companies, and the last one states the general conclusions.The rest of the chapters (from the second to the seventh) are divided into three parts that correspond to different dimensions of VEAs. The first part studies VEAs from the point of view of companies. Specifically, it focuses on Costa Rican companies' criteria, motivations, and obstacles to implement an VEA, and it includes chapters two and three. The second part, which includes chapters four and five, focuses on consumers’ knowledge. Specifically, it explores the consumers' recognition of the voluntary environmental certifications and programs that are available for companies in Costa Rica and also the role of the media to boost such knowledge and recognition. The third part focuses on prices and, more specifically, on environmental certifications as a price differentiation mechanism for companies. This part includes chapters six and seven...
Esta tesis se titula “Implementación de enfoques ambientales voluntarios: efectos para las empresas costarricenses” y consta de ocho capítulos. El primero es un capítulo introductorio que describe el marco conceptual general de los enfoques ambientales voluntarios y sus posibles efectos para las empresas, y el último expone las conclusiones generales. El resto de los capítulos (del segundo al séptimo) se dividen en tres partes que corresponden a diferentes dimensiones de los enfoques ambientales adoptados de manera voluntaria. La primera parte estudia dichos enfoques desde el punto de vista de las empresas. Específicamente, se enfoca en los criterios, motivaciones y obstáculos de las compañías costarricenses para implementar un enfoque ambiental de manera voluntaria, e incluye los capítulos dos y tres. La segunda parte incluye los capítulos cuatro y cinco centrados en el análisis de los consumidores. Explora el reconocimiento de los consumidores de las certificaciones y programas ambientales voluntarios que están disponibles para las empresas en Costa Rica y también el papel de los medios de comunicación para impulsar dicho conocimiento y reconocimiento. La tercera parte se centra en los precios y, más específicamente, en las certificaciones ambientales como mecanismo de diferenciación de precios para las empresas. Esta última parte incluye los capítulos seis y siete. La primera parte, que aborda el punto de las empresas..
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, leída el 13-11-2020
UCM subjects
Keywords
Citation
Collections