Publication:
Por una museología desquiciada

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2021-04-19
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Tras más de veinte años dedicados a la práctica museológica, he considerado necesario llevar a cabo una investigación que suponga la apertura de nuevos horizontes en el panorama de la museología contemporánea. Así, mi trabajo constituye todo un alegato en favor de una experiencia museológica “fuera de quicio” que, en su continuo desajuste y desarticulación de las convenciones establecidas, inaugure nuevas vías de interpretación de la historia del arte en todos sus ámbitos y especialidades, instaurando un fecundo diálogo con el público. Este trabajo se basa en experiencias y materiales de carácter heterogéneo recopilados a lo largo de la exploración sistemática de una museología practicada en primera persona en cuatro instituciones museísticas italianas: el MAN, el Mart, el ISRE y la GNAM. De esta forma, mi propuesta supone un punto de encuentro entre una reflexión ex post sobre la práctica profesional y, a partir de ella, la elaboración crítica de nuevos principios museológicos...
Many theories and scientific methods are currently undergoing a thorough review process. In this framework, and after devoting more than twenty years to museological practice, I have come to realize how critically important it is to conduct an in-depth research study in order to open new horizons for contemporary museology. Therefore, my work is a vibrant plea for an out of joint museological experience, whose effects are the mismatch of tradition and the disarticulation of established conventions in the field of museum studies. New ways of interpreting art history in all of its specialties must be inaugurated, favoring new transversal and multidisciplinary approaches, as well as establishing a permanent dialogue with the public.For this purpose, I have based my study on heterogeneous experiences and materials. They have been collected throughout the systematic exploration of a museological model performed in the first person at four Italian institutions –MAN, Mart, ISRE and GNAM–, which have provided concrete examples of the innovative decisions made in the exercise of my profession. In this way, my proposal serves as the meeting point between an ex post reflection on professional practice and, on this basis, the critical elaboration of new museological principles...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Geografía e Historia, Departamento de Historia del Arte, leída el 28-01-2021
UCM subjects
Unesco subjects
Keywords
Citation
Collections