SuperGrand’s. La tipografía como elemento integrado en la obra temprana de Robert Venturi, 1962-1969
Typography as an element integrated into the early work of Robert Venturi, 1962-1969

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Esteban Maluenda, Inmaculada and Encabo Seguí, Enrique (2020) SuperGrand’s. La tipografía como elemento integrado en la obra temprana de Robert Venturi, 1962-1969. Cuaderno de Notas (21). pp. 128-143. ISSN 1138-1590

[thumbnail of 009 SuperGrands.pdf] PDF
Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

9MB

Official URL: http://polired.upm.es/index.php/cuadernodenotas/article/view/4476



Abstract

Este texto pretende demostrar la importancia de la integración de los sistemas tipográficos en el proyecto arquitectónico a partir del análisis de la reforma del Grand’s Restaurant (Filadelfia, 1962) de Robert Venturi y William Short. Elegir este caso de estudio permite entender el impacto de este recurso en la etapa temprana de Venturi (1962-1969). El tema remite a contenidos y aspectos que, hasta la fecha, permanecen prácticamente inéditos a pesar de los muchos estudios dedicados a la obra y escritos del arquitecto. A pesar de su discreto tamaño y presupuesto, el Grand’s concen-tró de manera ejemplar tanto aspectos teóricos de la propia investigación de Venturi, como fue, asimismo, precursor de otras corrientes interdisciplinares del momento como Supergraphics. La escritura es aquí un elemento arquitectónico de ‹pleno derecho› que afecta a la interpretación del proyecto, a su carácter simbólico y su entendimiento como integrante del orden y la composición arquitectónicos.

Resumen (otros idiomas)

This article, based on an analysis of the refurbishing of Grand’s Restaurant (Philadelphia, 1962), designed by Robert Venturi and William Short, aims to show the importance of integrating systems of typography into architectural design. Choosing this case study enables the impact of typogra-phy on Venturi’s early period (1962-1969) to be examined. The theme involves content and aspects which have remained virtually unexplored to date despite the many studies devoted to Ventu-ri’s architecture and those written by the architect himself. Despite its modest size and budget, Grand’s not only exemplarily condensed theoretical aspects of Venturi’s own investigation but also served as a precursor for other interdisciplinary trends of the time such as Supergraphics. Writing in Grand’s is a ‹fully-fledged› architectural element affecting the design’s interpretation, its symbolic nature and its understanding as part of an architectural order and composition.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Venturi, tipografía, ready-made arquitectónico, pop, C. Ray Smith, conven-cional, supergraphics
Palabras clave (otros idiomas):Venturi, typography, ready-made architecture, pop, C. Ray Smith, conventional, super-graphics
Subjects:Humanities > Art history > Architecture
Humanities > Art history > 19th and 20th century art
Humanities > Art history > Art movements
Humanities > Fine Arts > Aesthetics
Humanities > Fine Arts > Artistic creation
Humanities > Fine Arts > Graphic design
Humanities > Fine Arts > Design, Industrial
ID Code:65152
Deposited On:18 May 2021 07:47
Last Modified:18 May 2021 07:47

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page