La dimensión emocional en la educación poética como clave para mejorar las actitudes de los adolescentes hacia la poesía
The emotional dimension in poetic education as a key to omprove adolescents’ attitudes towards poetry

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Zaldívar Sansuán, Raquel (2020) La dimensión emocional en la educación poética como clave para mejorar las actitudes de los adolescentes hacia la poesía. Investigaciones Sobre Lectura, 14 . pp. 94-113. ISSN ISSN 2340-8685

[thumbnail of LA DIMENSIÓN EMOCIONAL EN LA EDUCACIÓN POÉTICA]
Preview
PDF (LA DIMENSIÓN EMOCIONAL EN LA EDUCACIÓN POÉTICA)
Creative Commons Attribution.

989kB

Official URL: http://comprensionlectora.es/revistaisl/index.php/revistaISL/article/view/317



Abstract

Las aportaciones más interesantes que se han realizado en los últimos tiempos en la educación literaria y en la didáctica de la poesía apuntan a la consideración de la dimensión emocional presente en ellas. La investigación que presentamos busca conocer cómo cambian las actitudes de los adolescentes hacia la poesía al utilizar un enfoque emocional en el diseño de un proyecto sobre poesía. Se recoge la información a través de un cuestionario previo y un cuestionario posterior al desarrollo del proyecto “Hablemos con la poesía”, que realizan 54 estudiantes de 2º curso de Educación Secundaria Obligatoria (ESO) del instituto de enseñanza secundaria IES Gran Capitán de Madrid. En general, las actitudes hacia la poesía mejoran tras una semana utilizando un enfoque emocional, y los participantes manifiestan una actitud positiva hacia el proyecto.

Resumen (otros idiomas)

The most interesting contributions that have been made in recent times in literary education and in the didactics of poetry point to the consideration of the emotional dimension present in them. The research we present seeks to understand how adolescents’ attitudes towards poetry change by using an emotional approach in the design of a project on poetry. The information is collected through questionnaires prior to and after the development of the ‘Let’s talk poetry’ project involving 54 students from the second year of Compulsory Secundary Education (ESO) of the High School IES Gran Capitán de Madrid. In general, attitudes towards poetry improved after a week using an emotional approach, and the participants showed a positive attitude towards the project.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Didáctica de la Poesía, Educación Emocional, Adolescencia, Educación Literaria Poesía
Palabras clave (otros idiomas):Teaching Poetry; Emotional Education; Adolescence; Literary Education; Poetry
Subjects:Humanities > Education > Learning
Humanities > Education > Teaching
Humanities > Education > Language and literature study and teaching
Humanities > Education > Educational psychology
Humanities > Education > Music instruction and study
Humanities > Education > Training of teachers
Humanities > Education > Secondary education
ID Code:65374
Deposited On:12 May 2021 09:02
Last Modified:12 May 2021 09:02

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page