Finanzas de cine. La administración financiera a través del cine. Estudio analítico y crítico de las películas más relevantes para la enseñanza universitaria
Movies about Finance. Financial Management Through cinema. Analytical and Critical Study of the most Relevant Films for University Education

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Martín de Santos, Inés (2021) Finanzas de cine. La administración financiera a través del cine. Estudio analítico y crítico de las películas más relevantes para la enseñanza universitaria. In VIII Congreso Internacional de Investigadores Audiovisuales, 23-25 de junio del 2021, Lisboa. (Submitted)

[thumbnail of Inés Martin-de-Santos.pdf] PDF
Restringido a Repository staff only

230kB


Abstract

Conocer la ciencia a través del cine es una tendencia que, desde los años 80 del siglo pasado, tiene cada vez más interés en los entornos académicos debido principalmente a la alternancia de la cultura alfabética con la cultura audiovisual. Aunque toda actividad humana esté mediatizada en buena parte por implicaciones económicas, no es fácil dilucidar qué películas son pertinentes para el conocimiento de la Economía en las aulas. Se revisan tres clasificaciones precedentes. Se consideran las ventajas e inconvenientes de aplicar esta metodología como complemento de las clases magistrales. Se propone una taxonomía razonable en cinco apartados con breve valoración de los filmes considerados más relevantes. Este estudio analiza aportaciones previas, valora filmes recomendados por la crítica, y propone una selección de títulos que aglutine calidad artística y predominio de teoría económica.

Resumen (otros idiomas)

Knowing about science through cinema is a trend that, since the 1980s, has been increasingly interested in academic environments mainly due to the alternation of alphabetic culture with audiovisual culture. Although all human activity is largely mediated by economic implications, it is not easy to elucidate which films are relevant for the knowledge of economics in the classroom. Three preceding classifications are reviewed. The advantages and disadvantages of applying this methodology as a complement to the lectures are considered. A reasonable taxonomy is proposed in five sections with a brief assessment of the films considered most relevant. This study analyzes previous contributions, evaluates films recommended by critics, and proposes a selection of titles that brings together artistic quality and a predominance of economic theory.

Item Type:Conference or Workshop Item (Lecture)
Additional Information:

Texto completo retirado a petición de la autora con fecha 15 de junio de 2021

Uncontrolled Keywords:Cine; Economía; Finanzas; Metodología; Educación.
Palabras clave (otros idiomas):Movies; Economics; Finance; Methodology; Education.
Subjects:Social sciences > Economics
Social sciences > Economics > Finance
Humanities > Education
Humanities > Education > Higher education
JEL:G0
ID Code:65449
Deposited On:13 May 2021 11:48
Last Modified:15 Jun 2021 11:02

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page