El “Slow journalism” en la era de la “infoxicación”
Slow journalism in the “infoxication” era

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Benaissa Pedriza, Samia (2017) El “Slow journalism” en la era de la “infoxicación”. Doxa Comunicación. Revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales (25). pp. 129-148. ISSN 1696-019X

[thumbnail of Artículo publicado (español).pdf]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution Non-commercial.

803kB
[thumbnail of SlowJournalism.pdf]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution Non-commercial.

668kB

Official URL: https://doi.org/10.31921/doxacom.n25a6




Abstract

El slow journalism surge como respuesta a la sobrecarga informativa generada por la aceleración del ciclo de producción de noticias en una era digital marcada por la aparición de nuevos operadores (redes sociales, agregadores de noticias). El estudio de casos practicado y la reflexión sobre la función que el “periodismo lento” debe ejercer en la actualidad indican que este sigue siendo útil para mejorar la calidad de los productos informativos. Por otra parte, se confirma la existencia de una demanda en alza de contenidos multimedia que analicen los hechos informativos en profundidad. Estas necesidades están siendo cubiertas por empresas informativas independientes de los grandes medios, más interesados en rentabilizar otros mercados de demanda masiva como las noticias breves de actualidad.

Resumen (otros idiomas)

Slow journalism appears as a response to the information overload generated by the acceleration of the news production cycle in a digital era marked by the emergence of new operators (social networks, news aggregators). Both the study of cases practiced and the reflection on the function that the so-called “slow journalism” must exert today indicate that this type of journalism is still useful to improve the quality of information products. On the other hand, the existence of an increasing demand of multimedia contents that analyze the facts in depth is confirmed. That need is being covered by companies that are independent of the mainstream media, which are more interested in developing other mass demand markets such as latest news.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Slow journalism, Longform journalism, “Infoxicación”, “Fake news”, Narrativas transmedia
Palabras clave (otros idiomas):Slow journalism, Longform journalism, “Infoxication”, Fake news, Transmedia narratives
Subjects:Social sciences > Information science
Social sciences > Information science > Journalism
ID Code:65613
Deposited On:04 Jun 2021 10:08
Last Modified:04 Jun 2021 11:11

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page