Publication:
Antonio Perrenot, cardenal de Granvela (1517-1586): un asesor artístico y cultural de la Casa de Austria

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2021-06-25
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Granvela fue una de las figuras claves en el desarrollo del coleccionismo y mecenazgo de la Casa de Austria durante la segunda mitad del siglo XVI. Al principio a la sombra de su padre, poco a poco se fue ganando la confianza del Emperador, quien cada vez descargaba en él más asuntos políticos y también de índole cultural. Sin embargo, con quien más conectó desde un punto de vista del patrocinio de las Artes fue con María de Hungría. En estos momentos tuvo un primer contacto con el príncipe heredero, futuro Felipe II, en el marco de su Felicísimo Viaje, decisivo para la formación de su gusto artístico. Esta relación con Perrenot se consolidó a partir de la abdicación de Carlos V y la partida de este, junto a sus hermanas, hacia España. El prelado supo ganarse la confianza del nuevo Rey en gran medida gracias a su experiencia política y diplomática, pero también al interés común por el Arte y la Cultura en un sentido amplio. En estos años Granvela fue uno de los interlocutores más importantes para artistas que ya estaban al servicio de la familia imperial, como los pintores Tiziano o Coxcie. Sin embargo, su principal talento fue el de descubrir y potenciar a nuevos artistas, como el retratista Antonio Moro o los Leoni, cuya labor al servicio de la Casa de Austria supervisó a pesar de la distancia entre Bruselas y Milán...
Granvelle was one of the key figures in the development of art collecting and artistic patronage among leading members of the House of Austria during the sixteenth century. Working initially under the shadow of his father, he gradually obtained the trust of the emperor Charles V, who entrusted him with ever more political and cultural affairs. From a point of view of artistic interests and patronage, however, he was closest to Mary of Hungary, the emperor’s regent in the Low Countries since 1531. He established contact with the future Philip II in the course of the prince’s Felicísimo Viaje in 1549-1551 which was decisive in shaping Philip II’s artistic tastes. Their relationship was strengthened when Charles V abdicated and left the Low Countries for Spain accompanied by his sisters. Granvelle had won the trust of the new monarch largely due to his extensive political and diplomatic experience, but they were also drawn together as a result of their common interests in art and culture in the widest sense. During these years Granvelle was a key figure at court for established artists at the service of the imperial family such as the painters Titian or Coxcie. However, his greatest contribution was discovering and supporting new artists, such as the portrait painter Antonis Mor, or the sculptors and medal-makers in the Leoni family, whose work for the House of Austria he supervised closely for many years despite the distance between Brussels and Milan...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Geografía e Historia, leída el 25-01-2021
Keywords
Citation
Collections