Impacto
Downloads
Downloads per month over past year
Parsali, Myrsini (2021) Renovación de las estructuras narrativas en la novela de los años sesenta: el club de Tsircas, Rayuela de Cortázar y señas de identidad de Goytisolo. [Thesis]
![]() |
PDF
4MB |
Abstract
La vigente investigación propone comparar las estructuras de tres novelas coetáneas de origen diferente: El Club de Tsircas, Rayuela de Cortázar y Señas de identidad de Goytisolo. Los tres autores comparten el afán experimental que se refleja y condiciona sus novelas. Con el finde escrudiñar los elementos fundamentales innovadores de los relatos y de establecer las relaciones entre sí, se opta por un enfoque narratológico y se aborda la teoría de Gérard Genette. De esta manera, el análisis, que se concentra en los criterios de modo, voz –unidos–y tiempo narrativo, es de carácter cualitativo. Se comprueba que existe una concordancia clara entre los aspectos composicionales como la narración en varios niveles diegéticos, la pluralidad de voces narrativas, la alternancia de focalizaciones, la multiformidad del discurso y la fragmentación del tiempo narrativo. A pesar de esto, se corroboran divergencias siempre asociadas con la renovación y la experimentación. Total, la exploración de nuevas formas de narrar por parte de los autores, otorga a los relatos una dimensión constructiva interactiva y dinámica que requiere la participación activa del lector. Éste es ante todo un trabajo de observación y descripción que interesa facilitar el conocimiento de las tres novelas desde una aproximación más técnica...
Resumen (otros idiomas)
The current research proposes to compare the structures of three contemporary novels of different origin: The Club by Tsirkas, Hopscotch by Cortázar and Marks of identity by Goytisolo. The three authors share their experimental eagerness that is reflected and conditions their novels. In order to scrutinize the innovative fundamental elements of the stories and to establish the relationships between them, a narratological approach is chosen and specifically the theory of Gérard Genette. In this way, the analysis, which focuses on th ecriteria of voice, mode –united– and narrative time is qualitative in nature. It is found that there is a clear concordance between compositional aspects such as the narration in different diegetic levels, the plurality of narrative voices, the alternation of focalizations, the multiformity of discourse and the fragmentation of narrative time. Despite this, divergences always associated with renewal and experimentation, are corroborated. Overall, the exploration of new ways of narrating by the authors, gives the stories an interactive and dynamic constructive dimension that requires the active participation of the reader. This is above all a work of observation and description that is of interest to facilitate the knowledge of the three novels from a more technical approach.
Item Type: | Thesis |
---|---|
Additional Information: | Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Filología, leída el 15/01/2021 |
Directors: | Directors García Galiano, Ángel Navarro, José Luis |
Uncontrolled Keywords: | voz narrativa, subjetividad, focalización interna, focalización externa, percepción, discurso, tiempo narrativo |
Palabras clave (otros idiomas): | narrative voice, subjectivity, internal focalization, external focalization, perception, discourse, narrative time |
Subjects: | Humanities > Philology > Literature |
ID Code: | 67060 |
Deposited On: | 19 Jul 2021 17:05 |
Last Modified: | 19 Jul 2021 17:05 |
Origin of downloads
Repository Staff Only: item control page