La pintura de escenografías de teatro en el siglo XIX dentro del contexto de la pintura al temple sobre lienzo: metodología y materiales
Scenery painting in the 19th century in the context of tempera painting on canvas: methodology and materials

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Santos Gómez, Sonia (2020) La pintura de escenografías de teatro en el siglo XIX dentro del contexto de la pintura al temple sobre lienzo: metodología y materiales. Conservar Patrimonio, 35 (35). pp. 19-30. ISSN 2182-9942

[thumbnail of 2018077.pdf]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

1MB

Official URL: https://arp.org.pt/revista_antiga/en/revistas/35.html




Abstract

La pintura al temple sobre lienzo ha desempeñado múltiples funciones a través de la historia
de la pintura, pudiendo ser usados para cubrir los altares en época de Cuaresma, constituir
doseles y cielos de camas, ejercer de puertas de órganos, etc. En el siglo XIX y comienzos del XX,
son ampliamente usados como adorno de palacios y teatros y también como decorados de estos
últimos. En muchos casos, son obras de elevadas proporciones que exigen una metodología
específica para su ejecución. Tratados de la época explican cómo el pintor, provisto de pinceles
de largos mangos, como escobas, caminaban sobre los lienzos mientras duraba su ejecución y
como se utilizan pigmentos derivados de la actividad de la industria moderna, aunque aún se
mantienen otros empleados en siglos anteriores. En este artículo se presenta la metodología
de trabajo y materiales que se empleaban en la pintura al temple sobre lienzo en general y, más
concretamente, en la pintura de escenografías durante el siglo XIX, proporcionando una base
de conocimiento para esta temática.

Resumen (otros idiomas)

Tempera painting on canvas has played multiple functions throughout the history of painting. They were used to cover altars in Lent, to make canopies and ceilings for beds, to act as organ doors, etc. In the 19th century and in the earlier 20th century, they were used as adornment on walls of palaces and theatres, as well as sceneries in the latter ones. Generally, this kind of tempera painting shows large proportions, which demanded a specific methodology of execution. Treatises of the epoch display how the painter, provided with paintbrushes of long handles, as brooms, walked on the canvases while the execution lasted. At that time, pigments derived from the activity of modern industry were already in use, in combination with other materials traditionally used in the previous centuries. This article presents the working methodology and materials used in tempera painting on canvas, mainly during the 19th century, providing a knowledge base for this subject.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Pintura al temple sobre lienzo, Escenografía de teatros Técnicas pictóricas, Preparación, Pigmentos
Palabras clave (otros idiomas):Tempera painting on canvas, Theatre sceneries, Pictorial techniques, Ground, Pigments
Subjects:Humanities > Art history
Humanities > Art history > 19th and 20th century art
Humanities > Fine Arts > Conservation and restoration
Humanities > Fine Arts > Painting
ID Code:67077
Deposited On:02 Aug 2021 08:32
Last Modified:19 Aug 2021 08:15

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page