La construcción del pensamiento crítico y el oficio de la investigación interdisciplinaria: minuta para incursionar en el estudio de la dialéctica desarrollo-subdesarrollo
The construction of critical thinking and the craft of interdisciplinary research: minutes to enter the study of development/underdevelopment dialectics

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Enríquez Pérez, Isaac (2021) La construcción del pensamiento crítico y el oficio de la investigación interdisciplinaria: minuta para incursionar en el estudio de la dialéctica desarrollo-subdesarrollo. Iberian Journal of the History of Economic Thought, 8 (1). pp. 51-66. ISSN 2386-5768

[thumbnail of 21-8-1(51-66).pdf] PDF
Creative Commons Attribution.

967kB

Official URL: https://doi.org/10.5209/ijhe.69102




Abstract

El presente artículo tiene como objetivo relacionar los estudios sobre el desarrollo con el ejercicio del pensamiento crítico, el oficio de la investigación interdisciplinaria y el pluralismo teórico/metodológico, a partir de la deconstrucción de los conocimientos y saberes convencionales que perfilan un pensamiento hegemónico dotado de conceptos y valores absolutos, eternos, dualistas, lineales, universales y, por tanto, etnocéntricos, en torno a la dialéctica desarrollo/subdesarrollo. Además de comprender la relevancia y utilidad del pensamiento crítico para la construcción de nuevas torías del desarrollo, resulta pertinente desestabilizar esta noción y comprender sus dos aristas –como proceso y como ideología preñada de una retórica de buenas intenciones. De cara a las rupturas y crisis históricas, se presenta un desfase o un desanclaje entre los sistemas teórico/conceptuales y el mundo fenoménico que nos obligar a rastrear los desafíos epistemológicos que enfrentan los estudios sobre el desarrollo y que imponen la necesidad de construir nuevos conceptos que enfaticen en los rasgos sui géneris de las sociedades y territorios. Como la noción de desarrollo no es neutral, sino que está preñada de supuestos axiológicos, éticos, normativos, ideológicos y prescriptivos, resulta también pertinente comprender la relación contradictoria entre conocimiento (academia) y poder (praxis política).

Resumen (otros idiomas)

The objective of this article is to relate studies on development with the exercise of critical thinking, the profession of interdisciplinary research and theoretical / methodological pluralism, based on the deconstruction of conventional knowledge and knowledge that outlines a hegemonic thinking endowed with concepts and absolute, eternal, dualistic, linear, universal and, therefore, ethnocentric values, around the development / underdevelopment dialectic. In addition to understanding the relevance and usefulness of critical thinking for the construction of new development theories, it is pertinent to destabilize this notion and understand its two edges - as a process and as a pregnant ideology of a rhetoric of good intentions. In the face of historical ruptures and crises, there is a gap or a de-anchoring between the theoretical / conceptual systems and the phenomenal world that forces us to track the epistemological challenges facing development studies and that impose the need to build new concepts that emphasize the sui generis features of societies and territories. Since the notion of development is not neutral, but is fraught with axiological, ethical, normative, ideological and prescriptive assumptions, it is also pertinent to understand the contradictory relationship between knowledge (academy) and power (political praxis).

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Pensamiento crítico, investigación interdisciplinaria, etnocentrismo, dialéctica desarrollo-subdesarrollo, agenda pública, poder epistémico-cognitivo.
Palabras clave (otros idiomas):Critical thinking, interdisciplinary research, ethnocentrism, development/underdevelopment dialectic, epistemic/cognitive power, public agenda.
Subjects:Social sciences > Economics
Social sciences > Economics > Economic development
Social sciences > Economics > Economic history
JEL:A14, B00, B41, O10
ID Code:67780
Deposited On:21 Sep 2021 09:38
Last Modified:21 Sep 2021 09:38

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page