Un estudio sobre la gestión comunicativa en las cooperativas españolas
A study on communication management in Spanish cooperatives

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Marín Dueñas, Pedro Pablo and Gómez Carmona, Diego (2021) Un estudio sobre la gestión comunicativa en las cooperativas españolas. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos (139). e78538. ISSN 1885-8031

[thumbnail of 2021-139(e78538).pdf]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution.

391kB

Official URL: https://doi.org/10.5209/reve.78538




Abstract

Partiendo de la premisa de que la actividad comunicativa es un factor clave en el desempeño organizacional este trabajo de investigación analiza la gestión que las cooperativas españolas hacen de su comunicación. Dada la relevancia que estas organizaciones tienen para el desarrollo económico y social del país y la escasez de estudios que abordan este tema, se ha considerado de importancia desarrollar este estudio para determinar si las cooperativas han asumido la comunicación como una herramienta relevante para su desarrollo y si gestionan la misma de una manera adecuada. Para ello se ha aplicado la metodología cuantitativa de la encuesta a una muestra de 338 cooperativas españolas. De los resultados se desprende que las cooperativas, si bien aún no se encuentran en una fase avanzada en cuanto a la gestión de comunicación que realizan si que presentan algunos aspectos en su gestión que permiten ser optimistas de cara al futuro.

Resumen (otros idiomas)

Based on the premise that communication activity is a key factor in organisational performance, this research study analyses how Spanish cooperatives manage their communication. Given the importance of these organisations for the economic and social development of the country and the scarcity of studies on this subject, it was considered important to carry out this study in order to determine whether cooperatives have adopted communication as a relevant tool for their development and whether they manage it appropriately. To this end, the quantitative survey methodology was applied to a sample of 338 Spanish co-operatives. The results show that, although the co-operatives are not yet at an advanced stage in terms of their communication management, they do have some aspects in their management that allow us to be optimistic about the future.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Comunicación empresarial; Planificación; Gestión comunicativa.
Palabras clave (otros idiomas):Business Communication; Planning; Communicative management.
Subjects:Social sciences > Economics > Marketing
Social sciences > Economics > Microeconomics
Social sciences > Economics > Cooperatives
JEL:D83, M30, M31, M38, Q13
ID Code:69026
Deposited On:02 Dec 2021 13:53
Last Modified:03 Dec 2021 10:00

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page