Virtualización de la docencia universitaria mediante Recursos Educativos Abiertos a través de aplicaciones ArcGis online (REARGOL)
Virtualizing university teaching through Open Educational Resources by means of ArcGIS Online (REARGOL)

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Úbeda Palenque, Jose and Soriano Expósito, Amalia and López Alonso, Maider and Moreno Otero, Jorge and Fernández Sánchez, Adrián and Navarro Frutos, Álvaro and Kim, Hui Jeong and Tardáguila Giacomozzi, Silvia Jinxiu and Cruz Alcázar, Rocío and Martín Sánchez, Alejandro and Olivares Massaguer, Adrian and Bonshoms Calvelo, Martí and De la Peña Alonso, Paloma and Concha Niño de Guzmán, Ronald Fernando and Yravedra Sainz de los Terreros, José and Fernández Fernández, José María and Andrés de Pablo, Nuria de and Tanarro García, Luis Miguel and de Marcos García-Blanco, Francisco Javier and Palacios Estremera, David and Vitoriano Villanueva, Begoña and Bustamante Rosell, Maria Gracia (2021) Virtualización de la docencia universitaria mediante Recursos Educativos Abiertos a través de aplicaciones ArcGis online (REARGOL). [Proyecto de Innovación Docente]

[thumbnail of Memoria proyecto innova 2020-2021 REARGOL_88 (Jose Úbeda et al).pdf]
Preview
PDF
4MB


Abstract

La pandemia provocada por el virus SARS-CoV-2 (COVID19) ha demostrado la necesidad de acelerar la digitalización de la docencia universitaria. Las herramientas digitales para la transferencia ciencia-educación, que ya eran esenciales para asegurar la calidad de la docencia presencial, se han transformado en imprescindibles cuando las circunstancias han impuesto la docencia virtual. El proyecto REARGOL ha desarrollado y ensayado en ArcGIS online instrumentos para la virtualización de contenidos en asignaturas de grado y máster, sobre geomorfología, gestión de desastres, patrimonio natural y patrimonio cultural. Ha sido un ensayo piloto, replicable en todas las titulaciones y temáticas susceptibles de generar información geoespacial (prácticamente todos los títulos y áreas de conocimiento). El único límite es la imaginación. El proyecto ha priorizado la participación de estudiantes de grado, máster y doctorado, que han desarrollado 4 tipos de aplicaciones: Mapas Web y Web AppBuilder (visores cartográficos interactivos), encuestas Survey 123 (formularios recogida de datos), Cuadros de Mandos (plataformas online que permiten combinar varias aplicaciones) y Story Maps (presentaciones para mostrar conjuntamente información y aplicaciones ArcGIS online). Las aplicaciones que se ensayaron con éxito durante el curso 2020-2021, en asignaturas de grado y máster, así como en TFMs y TFGs, continúan utilizándose en el curso 2021-2022.

Resumen (otros idiomas)

The SARS-CoV-2 (COVID19) pandemic has shown the urgent need to improve university teaching. Digital resources for Science-Education transfer, which already were crucial for ensuring the quality of face-to-face teaching, turned to be indispensable when the health crisis forced virtual teaching. The REARGOL project has developed and tested ArcGIS Online tools for the virtualization of Bachelor’s and Master’s courses focused on geomorphology, natural disaster management, and natural and cultural heritage. This has been a preliminary test that could be applied to all undergraduate and postgraduate degrees, that can produce geospatial information in all knowledge areas. Imagination is the only constraint. The project has prioritized the participation of undergraduate and postgraduate students (Master and PhD). The project has priorized the participation of undergraduate and postgraduate (Master’s and PhD) students. They have developed four types of applications: Web Maps and Web AppBuilder (interactive cartographical viewers), Survey 123 (data collection forms), Dashboards (online platforms allowing to combine several applications) and Story Maps (presentations for displaying information and ArcGIS online applications). The tools successfully tested during the 2020-2021 academic year are still being used in the current one, in Bachelor’s and Master’s degrees, as well as in Bachelor’s and Master’s final dissertations.

Item Type:Proyecto de Innovación Docente
Divisions:Fac. de Geografía e Historia > Depto. de Geografía
Place of Publication:Madrid
Number of Pages:31
Título de serie o colección (PIMCD):Proyectos de Innovación y Mejora de la Calidad Docente 2020
Uncontrolled Keywords:Virtualización, Docencia universitaria, Recursos educativos abiertos, REARGOL
Palabras clave (otros idiomas):Virtualizing, University teaching, Open educational resources, REARGOL
Subjects:Sciences > Geology
Sciences > Geology > Geodynamics
Humanities > Geography
Humanities > Geography > Cartography
Humanities > Geography > Physical geography
Humanities > Geography > Geographical information systems
Humanities > History > Archaeology
ID Code:69411
Deposited On:01 Feb 2022 08:12
Last Modified:01 Feb 2022 08:12

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page