Publication:
Observación y evaluación de la corporeización en arteterapia: diseño y validación del instrumento EMOBAT

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2021-07-28
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Enmarcado dentro un nuevo paradigma que entiende al ser humano como una unidad mente-cuerpo indisociable, el objetivo de esta investigación fue diseñar y validar un instrumento de observación y registro de la corporeización de las/los clientes en arteterapia, que permita realizar una práctica más holística integrando la emoción, la cognición y el cuerpo en el desarrollo de los talleres. El proceso se llevó a cabo en cuatro fases, donde se realizó una revisión sistemática de la literatura, un grupo focal y observaciones no sistemáticas con dos casos, lo que permitió la construcción de un instrumento inicial que luego fue validado a través del juicio de expertas. La versión final del instrumento se sustentó por medio de la teoría, explicando cada uno de sus ítems y cómo se podrían analizar en la práctica. Debido a las limitaciones de tiempo y de acceso a grandes muestras, el instrumento no fue validado empíricamente, por lo que se propone como una línea futura de investigación.
Within the frame of a new paradigm that considers human beings as inseparable mind-body entities, this investigation’s objective was to design and validate an instrument for the observation and recording of the embodiment of the participants in art therapy workshops with the purpose of integrating emotion, cognition, and body in a more holistic practice. The research was carried out in four phases, in the first of which the relevant literature was reviewed, a focal group was set up, and unsystematic observations were made on two cases; a preliminary instrument was next designed and submitted to experts in the field for validation. The final version of the instrument was substantiated theoretically, explaining each item in it and how the instrument could be analyzed in practice. Since time limitations and lack of access to larger samples precluded the empirical validation of the instrument, further research is proposed.
Description
Keywords
Citation
• Arboleda, R. (1997). Cuerpo y pedagogía. Educación física y deporte, 19(2), 83 - 91. • Arpin, J. (2014). Masters of their Conditions III: Clinical drive applications of theater anthropology in cultural psychiatry. Transcultural Psychiatry, 51(4), 461–478. • Barsalou, L. W., Niedenthal, P. M., Barbey, A., & Ruppert, J. (2003). Social embodiment. En B. Ross (Ed.), The psychology of learning and motivation (pp. 43–92). San Diego, CA: Academic Press. • Borghi, A.M. y Pecher, D. (2011). Introduction to the special topic Embodied and Grounded Cognition. Frontiers in Psychology, 2, 5 – 7. • Cabero, J. y Llorente M.C. (2013). La aplicación del juicio de experto como técnica de evaluación de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 7(2), 11 - 22. • Calderón J.P. y Alzamora de los Godos L.A. (2008). La técnica de recolección de información mediante los grupos focales. Revista Salud, Sexualidad y Sociedad, 2(1), 1 – 4. • Campos, G. y Lule N.E. (2012). La observación, un método para el estudio de la realidad. Revista Xihmai VII, 13, 45-60. • Cardona JA, Díaz ED, López YL. (2009). Autocuidado en recicladores-recuperadores informales de Medellín, Colombia, 2005. Rev. Fac. Nac. Salud Pública, 27(3), 309-316. • Czamanski-Cohen, J. y Weihs, K.L. (2016). The BodyMind Model: A platform for studying the mechanisms of change induced by art therapy. The Arts in Psychotherapy, 51, 63 – 71. • Damasio, A. (1994). El error de Descartes: La emoción, la razón y el cerebro humano. Ediciones Destino. • Del Río Diéguez, M. (2019). Arteterapia, Una vía más para la promoción de la salud. Metas de Enfermería, 22(1), 57 - 61. • Flaum, R. (2009). Validity of the Movement Psychodiagnostic Inventory: A Pilot Study. American Journal of Dance Therapy, 31, 122–135. DOI 10.1007/s10465-009-9072-4 • García, I. (2000). Cinética y proxemia en el aula. Educación, 9(18), 157 - 181. Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial. • Hamui-Sutton, A. y Varela-Ruiz, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en Educación Médica, 2(1), 55 - 60. • Hemphill, P. (Octubre de 2020). Power, oppression, and embodiment: how embodiment and the framework of somatics can support a more liberated future. En Walsh, M., AlDabbagh, M. y Welzel, D. (presidentes). The Embodiment Conference. Conferencia llevada a cabo virtualmente en https://theembodimentconference.org/ • Jeraka, T., Vidriha, A. y Žvelc, G. (2018). The experience of attunement and misattunement in dance movement therapy workshops. The Arts in Psychotherapy, 60, 55 – 62. https://doi.org/10.1016/j.aip.2018.06.001 • Johnson, B., and Onwuegbuzie, A. (2004). Mixed methods research: a research paradigm whose time has come. Educ. Res. 33, 14 – 26. doi: 10.3102/0013189X033007014 • Kaplan, F.F. (2003). Art-Based Assessments. En Malchiodi, C.A. (Ed.), Handbook of Art Therapy, (pp. 25 - 35). The Guilford Press. • Kawano, T. (2017). Developing a dance movement therapy approach to qualitatively analyzing interview data. The Arts in Psychotherapy, 56, 61 - 73. • Koch, S.C. & Fuchs, T. (2011). Embodied arts therapies. The Arts in Psychotherapy, 38, 276 – 285. Koch, S.C., Ostermann, T., Steinhage, A., Haller, K. y Chyle, F. (2015). Breaking barriers: Evaluating an arts-based emotion regulation training in prison. The Arts in Psychotherapy, 42, 41 – 49. http://dx.doi.org/10.1016/j.aip.2014.10.008 • Leahey, T. H. (2013). Historia de la psicología (7a. ed.). Pearson Educación. https://elibro.net/es/ereader/universidadcomplutense/85111?page=132 • Lin, Y. y Payne, H. (2019). Movement speaks of culture: A study focusing on women with depression in Taiwan. The Arts in Psychotherapy, 64, 39 - 48. • Loman, S. Sossin, M. (2013). Introducción al Perfil de Movimiento de Kestenberg. En H. Wengrower, S. Chaiklin (coords), La Vida es Danza. El Arte y la Ciencia de la Danza Movimiento Terapia, (pp. 259 - 288). Gedisa. • López Fdz. Cao, M.A. (2008). Cognición y emoción: el derecho a la experiencia a través del arte. Pulso. Revista de Educación, 31, 221 - 232. • Lusebrink, V.B. (2010). Assessment and Therapeutic Application of the Expressive Therapies Continuum: Implications for Brain Structures and Functions. Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 27(4), 168 - 177. • Malchiodi, C.A. (2003). Art Therapy and the Brain. En Malchiodi, C.A. (Ed.), Handbook of Art Therapy, (pp. 16 - 24). The Guilford Press. • Martinec, R. (2013). Dance movement therapy in the concept of expressive arts-therapy. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 49, 143 - 153. • Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 38 - 47. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347 • Maté, G. (octubre de 2020). Compassionate Inquiry. En Walsh, M., AlDabbagh, M. y Welzel, D. (presidentes). The Embodiment Conference. Conferencia llevada a cabo virtualmente en https://theembodimentconference.org/ • Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D.G. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. BMJ 339, b2535–b2535. doi:10.1136/bmj.b2535 • Novoa Ramírez, E. y Mejía Mejía, E. (2014). Metodología de la investigación cuantitativacualitativa y redacción de la tesis (4a. ed.). Bogotá́, Colombia: Ediciones de la U. https://elibro.net/es/ereader/universidadcomplutense/70230?page=234 • Okuda Benavides, M. y Gómez-Restrepo, C. (2005). Métodos en investigación cualitativa: triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, XXXI(1), 118 - 124. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80628403009 • Panhofer, H., Payne, H., Meekums, B. y Parke, T. (2011). Dancing, moving and writing in clinical supervision? Employing embodied practices in psychotherapy supervision. The Arts in Psychotherapy, 38, 9 – 16. doi:10.1016/j.aip.2010.10.001 • Payne, H. y Brooks, S.D.M. (2020). A Qualitative Study of the Views of Patients with Medically Unexplained Symptoms on The BodyMind Approach: Employing Embodied Methods and Arts Practices for Self-Management. Frontiers in Psychology, 11:554566, 1 – 14. doi: 10.3389/fpsyg.2020.554566 • Pedrosa, I., Suárez-Álvarez y García-Cueto, E. (2013). Evidencias sobre la Validez de Contenido: Avances Teóricos y Métodos para su Estimación. Acción Psicológica, 10(2), 3 - 20. http://dx.doi.org/10.5944/ap.10.2.11820 • Peral, C. (2020). Arteterapia como vía de abordaje del trauma y la violencia hacia las mujeres: diseño, aplicación y análisis de metodologías y registros de intervención [Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. E-Prints Complutense - Repositorio Institucional de la UCM. • Planella, J. (2017). Pedagogías sensibles. Sabores y saberes del cuerpo y la educación. Edicions Universitat Barcelona. • Pollatos, O. y Herbert, B.M. (2018). Interoception: Definitions, Dimensions, Neural Substrates. En G. Hauke y A. Kritikos (Eds.), Embodiment in Psychotherapy a Practitioner’s Guide (15 - 27). Springer International Publishing AG. • Pollatos, O. y Ferentzi, E. (2018). Embodiment of Emotion Regulation. En G. Hauke y A. Kritikos (Eds.), Embodiment in Psychotherapy a Practitioner’s Guide (43 - 55). Springer International Publishing AG. • Porges, S. (octubre de 2020). Embodiment through the lens of Polyvagal Theory. En Walsh, M., AlDabbagh, M. y Welzel, D. (presidentes). The Embodiment Conference. Conferencia llevada a cabo virtualmente en https://theembodimentconference.org/ • Robles, P. y Rojas, M. D. C. (2015). La validación por juicio de expertos: dos investigaciones cualitativas en Lingüística aplicada. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada, 18, 1 - 16. • Sánchez, E. (2012). La investigación cualitativa en psicología: ¿Por qué esta metodología? Quaderns de Psicologia, 14(1), 83 - 92. • San Martín, D. (2014). Teoría fundamentada y Atlas.Ti: recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(1), 104 - 122. Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol16no1/contenido-sanmartin.html • Shuper-Engelhard, E. (2020). Dancing to projective identification in dance movement therapy for couples (DMT-C). The Arts in Psychotherapy 67, 1 - 7. https://doi.org/10.1016/j.aip.2019.101614 • Sevdalis, V. y Keller, P.E. (2011). Captured by motion: Dance, action understanding, and social cognition. Brain and Cognition, 77, 231 – 236. doi:10.1016/j.bandc.2011.08.005 • Slepian, M.L. y Ambady, N. (2012). Fluid Movement and Creativity. Journal of Experimental Psychology: General, 141(4), 625 – 629. • Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia. • Taylor, S.J. y Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos en investigación. La búsqueda de los significados. Paidós. • Uribe, T. M. (1999). El autocuidado y su papel en la promoción de la salud. Investigación y Educación en Enfermería, 17(2), 109 - 118. https://revistas.udea.edu.co/index.php/iee/article/view/16870 • Van der Kolk, B. (2014). The Body Keeps the Score. Penguin Books. • Van der Kolk, B. (octubre de 2020). Presentation with Bessel Van der Kolk. En Walsh, M., AlDabbagh, M. y Welzel, D. (presidentes). The Embodiment Conference. Conferencia llevada a cabo virtualmente en https://theembodimentconference.org/ • Vella, G. y Torres, E. (2012). Desarrollo de un instrumento de observación en danza movimiento terapia (DMT). Papeles del Psicólogo, 33(2), 148 - 156. • Vick, R.M. (2003). A Brief History of Art Therapy. En Malchiodi, C.A. (Ed.), Handbook of Art Therapy, (pp. 5 - 15). The Guilford Press. • Weineck, F. (2018). Generating Body Focus: A Stepping Stone to Emotional Awareness. En G. Hauke y A. Kritikos (Eds.), Embodiment in Psychotherapy a Practitioner’s Guide (129 - 141). Springer International Publishing AG. • Wilkes, C., Kydd, R., Sagar, M., Broadbent, E. (2017). Upright posture improves affect and fatigue in people with depressive symptoms. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 54, 143 - 149. http://dx.doi.org/10.1016/j.jbtep.2016.07.015 • Winnicott, D.W. (1971). Realidad y Juego. Gedisa.