Perceptions of the state of health services and the Brexit vote
Las percepciones sobre el estado de los servicios de salud y el voto del Brexit

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Aguilar Fernández, Susana (2021) Perceptions of the state of health services and the Brexit vote. Revista Española de Sociologia, 30 (2). pp. 1-17. ISSN 1578-2824

[thumbnail of 82316-Texto del artículo-298822-4-10-20210422.pdf] PDF
Creative Commons Attribution Non-commercial.

328kB

Official URL: https://doi.org/10.22325/fes/res.2021.36




Abstract

The reasons behind the Brexit have been extensively analysed. Different studies have focused on factors as diverse as age, education, ethnicity, income, social class, unemployment, religion, immigration, and the support for parties and leaders, amongst others. No work has however studied the impact of perceptions of the quality of health services. This void is surprising because the Brexiteers repeatedly (and misleadingly) promised that 350 million pounds a week would be spent on the National Health Service (NHS) should the exit option triumph. As people who perceive health services to be bad might benefit from a better endowed NHS, we expect them to show a higher propensity to vote leave. Our results provide strong support for this, even when a wide array of controls is considered. This finding constitutes an original contribution to a crucial international political issue and stresses the importance of perceptions and fake news for voting behaviour.

Resumen (otros idiomas)

Las razones del Brexit han sido extensamente analizadas. Distintos estudios se han centrado en factores como la edad, educación, etnia, ingresos, clase social, desempleo, religión, inmigración, y el apoyo a partidos y líderes. Ningún trabajo ha estudiado sin embargo el impacto de las percepciones sobre la calidad de los servicios de salud. Esta ausencia es sorprendente porque los partidarios del Brexit prometieron (engañosamente) que, de triunfar éste, el Servicio Nacional de Salud (SNS) recibiría semanalmente 350 millones de libras. Como los individuos que perciben que dichos servicios son malos se beneficiarán de un SNS mejor financiado, anticipamos que exhibirán una mayor propensión a votar a favor del Brexit. Nuestros resultados lo confirman, incluso cuando se introduce una amplia batería de controles. Este hallazgo constituye una contribución original a un tema crucial de la política internacional y enfatiza la importancia de las percepciones y las fake news en el comportamiento electoral.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Brexit; Perceptions; Health services; Fake news
Palabras clave (otros idiomas):Brexit; Percepciones; Servicios de salud; Fake News
Subjects:Social sciences > Political science > Elections
Social sciences > Sociology
Social sciences > Sociology > Social research
Social sciences > Sociology > Public Opinion
Social sciences > Economics > Public economy
ID Code:70502
Deposited On:22 Feb 2022 09:54
Last Modified:22 Feb 2022 12:55

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page