La formación en Psicología Social de segundo ciclo en el Espacio Europeo de Educación Superior
Training in Social Psychology of second cycle in the European Higher Education Area

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Souxa Seixas, Pablo de and Hajime Yamamoto, Oswaldo and Peñaranda Cólera, María del Carmen and Garrido Luque, Alicia and Álvaro Estramiana, José Luis (2016) La formación en Psicología Social de segundo ciclo en el Espacio Europeo de Educación Superior. Quaderns de Psicologia, 18 (1). pp. 93-106. ISSN 0211-3481

[thumbnail of 1331-Texto del artículo-4215-2-10-20160430.pdf]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution.

354kB

Official URL: https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1331




Abstract

El Plan Bolonia orientó una serie de transformaciones en el ámbito de las políticas de educación superior, siendo el Máster uno de los niveles de enseñanza con más modificaciones. A partir de estos cambios, se consideró pertinente evaluar la introducción de estos estudios de segundo ciclo. El método escogido fue un estudio de caso del Máster en Psicología Social de la Universidad Complutense de Madrid. Se realizó una investigación documental, de carácter cualitativo, partiendo del Proyecto Pedagógico del Máster. Los resultados generales apuntan que el Máster ha hecho un esfuerzo por adecuarse a las demandas del Plan Bolonia, estando sus preceptos recogidos en los programas. Se propone una formación académica y profesionalizadora, predominando los aspectos instrumentales y técnicos tanto en las competencias centradas en la aplicación del conocimiento, como en las asignaturas ofrecidas, siendo un curso de tradición histórica con una formación orientada a la inserción laboral de sus estudiantes.

Resumen (otros idiomas)

The Bologna Process conducted a series of transformations at the level of higher education policies, being the Master one of the levels of education that suffered the greatest change. So we realized the need to assess the implementation of the Master. The format chosen for the research was the case study, being chosen the Master in Social Psychology at the Complutense University of Madrid. Documentary research, from a qualitative approach, with the Pedagogical Project of the Course was held. General results point out that the course made an effort to adapt to the demands of the Bologna Process and his precepts are proposed in the course. Academic and professionalizing training is proposed, predominantly instrumental and technical skills both in the form of competences focused on application of knowledge as offered in the courses. It is a course with a historical tradition and with an employment-oriented training of its students.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Educación de Programas; Título de Máster; Espacio Europeo de Educación Superior (EEES); Psicología Social
Palabras clave (otros idiomas):Program Evaluation; Master Degree; European Higher Education Area (EHEA); Social Psychology
Subjects:Social sciences > Sociology > Social psychology
Social sciences > European Union > European educational policy
Humanities > Education
Humanities > Education > Higher education
ID Code:70788
Deposited On:02 Mar 2022 10:01
Last Modified:02 Mar 2022 10:01

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page