Manejo de emociones negativas en el aprendizaje colaborativo en línea. Enfoque multimodal para resolver dificultades técnicas
Negative Emotions Management in Collaborative Online Learning. Multimodal Approach to Solve Technical Difficulties

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Belli, Simone (2020) Manejo de emociones negativas en el aprendizaje colaborativo en línea. Enfoque multimodal para resolver dificultades técnicas. Pragmalingüística (28). pp. 10-27. ISSN 1133-682X

[thumbnail of 5036-Texto del artículo-29280-1-10-20201128.pdf]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

503kB

Official URL: https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2020.i28.01




Abstract

El propósito de este artículo es identificar cómo los participantes manejan las dificultades técnicas durante el aprendizaje colaborativo en línea. Analizamos el marco de participación en un corpus compuesto por 30 horas de aprendizaje colaborativo en línea entre estudiantes de una universidad andina, su profesor y expertos internacionales. Presentamos una interacción multimodal del lenguaje verbal y corporal en una actividad de colaboración para el análisis momento a momento de la interacción social que evoluciona. También nos enfocamos en las formas en que los participantes interactúan con sus palabras y su expresión no verbal, utilizando el análisis de conversación. Hemos observado cómo las dificultades técnicas generan malestar social y emociones negativas entre participantes. Nosotros describimos cómo se muestran las emociones negativas en diferentes contextos y cómo los usuarios resolvieron esto durante el aprendizaje colaborativo en línea.

Resumen (otros idiomas)

The purpose of this paper is to identify how participants manage technical difficulties during online collaborative learning. We analyze the participation framework in a corpus composed of 30 hours of online collaborative learning among students at an Andean university, their professor, and international experts. The internet-based IT platform used was ZOOM. We present a multimodal interaction of verbal and body language in collaborative activity for the analysis of moment-by-moment evolving social interaction. Also using conversation analysis, we focus on the ways in which participants interact with their words and their non-lexical expression. Thanks to this methodology, we describe the moment-by-moment interactional work performed in collaborative activity. We have observed how technical difficulties generate social unrest and negative emotions shared among participants. In many cases, these difficulties generate conflicts between participants. We describe how negative emotions are shown in mixed contexts, and how users solved these during online collaborative learning.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Aprendizaje colaborativo en línea; Problemas técnicos; Interacción multimodal; Emociones negativas; Transformación digital
Palabras clave (otros idiomas):Online collaborative learning; Technical problems; Multimodal interaction; Negative emotions; Digital trasnformation
Subjects:Medical sciences > Psychology > Emotions and Aggresiveness
Social sciences > Sociology > Social psychology
Humanities > Education > Learning
Humanities > Education > Teaching
Humanities > Philology > Linguistics
ID Code:70799
Deposited On:02 Mar 2022 11:19
Last Modified:02 Mar 2022 11:19

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page