La COVID-19, pantallas y reflexividad social. Cómo el brote de un patógeno está afectando nuestra cotidianidad
COVID-19 and social reflexivity. How the outbreak of a pathogen is affecting our everyday life

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Díez García, Rubén and Belli, Simone and Vázquez Márquez, Israel (2020) La COVID-19, pantallas y reflexividad social. Cómo el brote de un patógeno está afectando nuestra cotidianidad. Revista Española de Sociologia, 29 (3). pp. 759-768. ISSN 1578-2824

[thumbnail of 79653-Texto del artículo-272046-1-10-20200827.pdf] PDF
Creative Commons Attribution Non-commercial.

83kB

Official URL: https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.49




Abstract

Con este texto queremos hacer una primera aproximación a los patrones de conducta que comparten los individuos a lo largo de las diferentes etapas de desarrollo de la pandemia. Para ello, nos acercaremos a las prácticas comunicativas mediadas por pantallas y, en particular, a los usos de las herramientas de mensajería instantánea como medio de información, comunicación y emoción durante el distanciamiento social provocado por la pandemia. En concreto, nos centraremos en la popular plataforma de mensajería WhatsApp, una plataforma clave como tecnología cotidiana que media la interacción social en nuestros grupos sociales primarios y secundarios, pero también la propia comunicación social en torno a este fenómeno.

Resumen (otros idiomas)

We want to make a first approach to the behavioral patterns that individuals share throughout the different stages of development of the pandemic. To achieve this aim, we address screen-mediated communication practices, particularly the uses of instant messaging tools as means of information, communication, and emotion during the social distancing caused by the pandemic. Specifically, we focus on the popular WhatsApp messaging app, a key technological tool that mediates social interaction in our primary and secondary social groups, but also in all social communication around this phenomenon.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:COVID-19; Emociones; Etnografía; Pantallas; Mensajería instantánea; Reflexividad social
Palabras clave (otros idiomas):COVID-19; Emotions; Ethnography; Screens; Instant Messaging; Social Reflexivity
Subjects:Social sciences > Sociology
Social sciences > Sociology > Anthropology
Social sciences > Sociology > Social psychology
Social sciences > Information science > Communication
Social sciences > Information science > Information technology
ID Code:70802
Deposited On:02 Mar 2022 11:22
Last Modified:02 Mar 2022 11:22

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page