Emociones y música en movimiento. Discursos cruzados en una compañía de danza

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Muntanyola Saura, Dafne and Belli, Simone (2014) Emociones y música en movimiento. Discursos cruzados en una compañía de danza. TRANS - Revista Transcultural de Música (18). pp. 1-27. ISSN 1697-0101

[thumbnail of 16-trans-2014_1.pdf]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

475kB

Official URL: https://www.sibetrans.com/trans/articulo/461/emociones-y-musica-en-movimiento-discursos-cruzados-en-una-compania-de-danza



Abstract

La riqueza de la danza viene de la necesidad de trabajar con un cuerpo individual. Pero el cuerpo del bailarín pertenece a un contexto plural, cruzado por tradiciones artísticas y sociales que posiciona el artista en un campo dado. Partimos de la premisa de que el conflicto de roles es un componente esencial de la estructura de la creación artística colectiva. Nos centramos en la producción de discurso de los miembros de una compañía de danza inglesa, que deriva del proyecto Dance and Cognition, dirigido por David Kirsh de la University of California, junto con la WayneMcgregor-Random Dance Company. Aplicamos un Análisis Crítico del Discurso a un corpus de entrevistas realizadas durante la etnografía audiovisual sobre emociones, música y danza. Demostramos cómo la creatividad en danza se puede explicar empíricamente como un producto social, distribuido y corpóreo, articulado por el habitus de la danza en un contexto social determinado.

Resumen (otros idiomas)

The richness of dance comes from the need to work with an individual body. Still, the body of the dancer belongs to plural context, crossed by artistic and social traditions, which locate the artists in a given field. We claim that role conflict is an essential component of the structure of collective artistic creativity. We address the production of discourse in a British dance company, with data that spawns from the ethnography Dance and Cognition, directed by David Kirsh at the University of California, together with WayneMcgregor-Random Dance. Our Critical Discourse Analysis is based on interviews took place during the video-aided ethnography on emotions, music and dance. Our findings show how how creativity in dance seems to be empirically observable, and thus embodied and distributed shaped by the dance habitus of the particular social context.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Cuerpo; Habitus en danza; Autor; Música; Performance emocional; Creatividad
Palabras clave (otros idiomas):Body; Dance Habitus; Author; Music; Emotional Performance; Creativity
Subjects:Social sciences > Sociology
Social sciences > Sociology > Anthropology
Humanities > Music
Humanities > Fine Arts > Artistic creation
ID Code:70824
Deposited On:02 Mar 2022 11:29
Last Modified:02 Mar 2022 11:29

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page