Entre la docencia carismática y la burocratización de la enseñanza: las crisis de la sociología y los dilemas de su aprendizaje
Between Charismatic Teaching and the Bureaucratization of Education: The Crisis of Sociology and the Dilemmas of Its Learning

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Sola Espinosa, Jorge and Sádaba Rodríguez, Igor and Rendueles Menéndez, César (2020) Entre la docencia carismática y la burocratización de la enseñanza: las crisis de la sociología y los dilemas de su aprendizaje. Revista Española de Sociologia, 29 (2). pp. 419-427. ISSN 1578-2824

[thumbnail of 74677-Texto del artículo-258711-1-10-20200504.pdf]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution Non-commercial.

74kB

Official URL: https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.25




Abstract

En este artículo se ofrecen una serie de reflexiones tentativas sobre algunos de los dilemas que plantea la docencia de la sociología, poniéndolos en conexión con el estado de crisis que vive la disciplina y los cambios sociales y educativos que han acompañado su evolución. En particular, deseamos plantear tres tipos de cuestiones: ¿cómo afrontar en nuestra práctica docente la fragmentación epistémica y el declive público de la sociología?, ¿cómo reenfocar la enseñanza de la disciplina –en concreto, de materias como la teoría y los métodos– para lograr que nuestros/as estudiantes aprendan a hacer sociología? y ¿de qué modos el debate colectivo y el trabajo cooperativo nos pueden servir de ayuda para mejorar nuestras estrategias docentes?

Resumen (otros idiomas)

This article offers a discussion of some of the dilemmas posed by the teaching of sociology, linking them to the state of crisis experienced by the discipline and the social and educational changes that have accompanied its evolution. In particular, we aim to address three kinds of questions: how to deal with the epistemic fragmentation and the public decline of sociology in our teaching practice?; how to focus the teaching of the sociological contents —specifically, of subjects such as theory and methods— to achieve that our students learn to do sociology?; and how can collective debate and cooperative work help us to improve our teaching strategies?

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Docencia; Sociología; Crisis; Fragmentación; Innovación
Palabras clave (otros idiomas):Teaching; Sociology; Crisis; Fragmentation; Innovation
Subjects:Social sciences > Sociology
Humanities > Education > Learning
Humanities > Education > Social sciences study and teaching
Humanities > Education > Higher education
ID Code:71193
Deposited On:21 Mar 2022 10:48
Last Modified:21 Mar 2022 10:48

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page