Las contradicciones de la compensación: apropiaciones del programa de educación compensatoria en ESO
The Contradictions of Compensation: Compensatory Education Enactments in Secondary Education

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Rujas Martínez-Novillo, Javier (2020) Las contradicciones de la compensación: apropiaciones del programa de educación compensatoria en ESO. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS) (169). pp. 143-158. ISSN 0210-5233

[thumbnail of REIS_169_081582712639777.pdf]
Preview
PDF
213kB

Official URL: https://doi.org/10.5477/cis/reis.169.143




Abstract

Este artículo estudia el papel del programa de educación compensatoria en la construcción y gestión del fracaso escolar en Educación Secundaria Obligatoria. Basándose en un trabajo etnográfico, revela las luchas alrededor de los alumnos considerados “difíciles”, condicionadas por ideologías pedagógicas, recursos, esquemas de percepción docentes y lógicas profesionales. El dispositivo, estigmatizado y asociado a alumnos “disruptivos” y a un trabajo pedagógico duro, incide negativamente en las expectativas y vivencias de docentes y estudiantes, y muestra una escasa capacidad para compensar las desventajas escolares. Más que compensar desigualdades sociales, gestiona la heterogeneidad social por medio de la segregación y la exclusión interior.

Resumen (otros idiomas)

This study examines the role of the compensatory education program on the construction and management of educational failure in compulsory lower secondary education. Drawing on ethnographic fieldwork, it reveals the everyday struggles regarding how to deal with “difficult” students, as determined by educational ideologies, resources, teachers’ schemes of perception and professional logics. The program is stigmatized and associated with “disruptive” students and hard pedagogic work, with negative effects on students’ and teachers’ experiences and expectations and reveals a limited capacity to compensate for pupils’ disadvantages. Rather than compensating social inequalities, it manages pupils’ social heterogeneity through segregation and exclusion from the inside.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Educación compensatoria; Fracaso escolar; Heterogeneidad social; Medidas de atención a la diversidad; Políticas educativas; Sociología de la educación
Palabras clave (otros idiomas):Compensatory Education; Academic Failure; Student Diversity; Remedial Programs; Education Policy; Sociology of Education
Subjects:Humanities > Education
Humanities > Education > Pedagogy
Humanities > Education > Educational sociology
Humanities > Education > Education and state
Humanities > Education > Secondary education
ID Code:71227
Deposited On:21 Mar 2022 11:00
Last Modified:21 Mar 2022 11:00

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page