La construcción del «fracaso escolar» en España. Génesis y cristalización de un problema social
The Construction of “School Failure” in Spain: Genesis and Crystallization of a Social Problem

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Rujas Martínez-Novillo, Javier (2017) La construcción del «fracaso escolar» en España. Génesis y cristalización de un problema social. Papers: revista de sociología, 102 (3). pp. 477-507. ISSN 0210-2862

[thumbnail of 2297-Texto del artículo-8942-2-10-20170630.pdf]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution Non-commercial.

303kB

Official URL: https://doi.org/10.5565/rev/papers.2297




Abstract

Este artículo analiza la génesis del «fracaso escolar» como problema social y público en España. Parte de un estudio sociohistórico basado en diversos documentos (prensa, revistas educativas, legislación, informes oficiales y libros). Pese a la evidencia con la que se nos presenta hoy en día, el «fracaso escolar» es un problema relativamente reciente: aunque pueden localizarse algunos antecedentes a finales del siglo xix y principios del xx, no emerge como problema social hasta los años sesenta y setenta, cristalizando definitivamente como problema público en 1980. Este proceso es el resultado de un trabajo colectivo de enunciación que movilizó a actores diversos en un contexto de extensión de la escolarización y el credencialismo, de transformación de la forma escolar, de emergencia de las nuevas clases medias, de formación de un campo de expertos de la infancia y la adolescencia, de desarrollo de las ciencias sociales y de la educación y de redefinición del espacio público y el campo político.

Resumen (otros idiomas)

This paper analyses the emergence of “school failure” as a social and public problem in Spain, drawing on a socio-historical study based on a variety of documents (press, educational reviews, legal texts, official reports and books). Although apparently self-evident, “school failure” (understood in Spain as not graduating from compulsory secondary education) is a fairly recent problem: while some precedents might be found in the late nineteenth century and early twentieth, it emerged as a social problem in the 1960s and finally crystallized as a public problem in 1980. This process is the result of a collective work of enunciation that mobilized different actors in a context of expanded schooling, spreading credentialism, changes in school organization, emergence of the new middle classes and a field of experts on childhood and youth, the development of social and educational sciences, and the reshaping of public space and the political field.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Fracaso escolar; Problema social; Problema público; Sociología histórica; Sociología de la educación
Palabras clave (otros idiomas):School failure; Social problems; Public problems; Historical sociology; Sociology of education
Subjects:Social sciences > Sociology
Humanities > Education
Humanities > Education > Educational sociology
Humanities > Education > Education and state
ID Code:71231
Deposited On:21 Mar 2022 11:02
Last Modified:21 Mar 2022 11:02

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page