Mirada sociológica al software lúdico: la dramaturgia de Erving Goffman en los videojuegos
A Sociological Look at Gaming Software: Erving Goffman's Dramaturgy in Video Games

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Puente Bienvenido, Héctor and Sequeiros Bruna, Costán (2019) Mirada sociológica al software lúdico: la dramaturgia de Erving Goffman en los videojuegos. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS) (166). pp. 135-152. ISSN 0210-5233

[thumbnail of REIS_166_071549526975365.pdf]
Preview
PDF
210kB

Official URL: https://doi.org/10.5477/cis/reis.166.135




Abstract

Desde las sensibilidades metafóricas desarrolladas por Erving Goffman, proponemos una aproximación a las problemáticas del juego a través de una genealogía que rastrea las conexiones goffmanianas con los dispositivos videolúdicos. De este modo, entendemos las interacciones y la vida social como un espacio performativo donde se interpretan roles y operan simultáneamente cuatro metáforas descritas por el autor (teatral, rito, marco y juego). Aplicando una metodología de análisis cualitativo basada en entrevistas y observación participante (virtual y cara a cara) aspiramos a aprehender la cultura de juego mientras profundizamos en los rasgos más sutiles y subyacentes de la interacción lúdica. Para ello, proponemos un recorrido por los escenarios, interacciones, performatividades y mecanismos de socialización, presentes en los videojuegos, que progresivamente son más ubicuos y relevantes en la preocupación y quehacer sociológico.

Resumen (otros idiomas)

This paper approaches video gaming issues through a genealogy that traces the links between video games and Erving Goffman’s theories, based on his use of metaphors. Interactions and social life are therefore understood as a performative space where roles are played out, and Goffman’s four metaphors (drama, ritual, frame and game) operate. A qualitative analysis methodology based on interviews and participant observation (both virtual and face-to-face) was used to gain an understanding of gaming culture, while also studying the more subtle underlying traits of gaming interaction. To do this, a journey through the stages, interactions, performativities and mechanisms of socialisation that are present in video games are proposed, something that is becoming increasingly more ubiquitous and relevant in sociological concerns and analyses.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Erving Goffman; Estudios Culturales; Game studies; Interacción social; Metáfora dramatúrgica; Microsociología; Videojuegos
Palabras clave (otros idiomas):Erving Goffman; Cultural Studies; Game Studies; Social Interaction; Dramaturgical Metaphor; Microsociology; Video Games
Subjects:Social sciences > Sociology
Social sciences > Sociology > Popular culture
Social sciences > Sociology > Social theories
Humanities > Philology > Theater
ID Code:71261
Deposited On:21 Mar 2022 11:06
Last Modified:21 Mar 2022 11:06

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page