Publication:
Una aproximación a la evolución de la brecha digital entre la población joven en España (2006-2015)

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2019
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Federacion Española de Sociologia
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
En este artículo se realiza un análisis estadístico evolutivo de las formas de acceso y uso de Internet de la población joven en España entre 2006 y 2015. Desde un planteamiento cercano a los estudios de brecha digital, se indaga en la influencia que tienen las condiciones socioeconómicas y culturales de los sujetos en sus posibilidades de uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). La metodología utilizada es cuantitativa, a través de la Encuesta de Equipamientos Tecnológicos (TIC-H) del INE. Como principales conclusiones, se destacan el proceso de generalización en el uso de Internet, la flexibilización de las formas de conectividad debido al acceso continuo en movilidad que permite el teléfono móvil y la diversificación de las desigualdades en el acceso y uso de la red vinculadas las condiciones socioeconómicas y culturales de los sujetos.
This article presents a statistical diachronic analysis of the forms of Access and use of the Internet among young people in Spain between 2006 and 2015. From a perspective close to digital divide studies, we focus on the influence of the socioeconomic and cultural conditions of subjects in their potential use of the Information and Communication Technologies (ICTs). The methodology used is quantitative, by means of the Spanish Survey of Technological Equipment in Households (TIC-H), conducted by the Spanish Statistical Institute (INE). The article focuses on the universality of Internet use among youngsters, the diversification of forms of connectivity associated to mobile devices and also the diversification of inequalities in access and use of the Internet associated to subjects’ socioeconomic and cultural conditions.
Description
Unesco subjects
Keywords
Citation
Collections