El liderazgo de la mujer en la investigación en comunicación en España
The leadership of women in communication research in Spain

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Cáceres Zapatero, María Dolores and Díaz Santiago, María José (2022) El liderazgo de la mujer en la investigación en comunicación en España. Revista Española de Documentación Científica, 45 (2). ISSN 0210-0614

[thumbnail of REDC.pdf]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution.

533kB

Official URL: https://doi.org/10.3989/redc.2022.2.1859



Abstract

El objetivo de este artículo, basado en resultados del proyecto I+D+i “Mapas de la investigación en comunicación en las Universidades españolas de 2007 a 2018”, es ofrecer el estado actual de la presencia, acceso y liderazgo de las mujeres en la investigación académica en el campo de la comunicación. Los resultados muestran que la brecha de género subsiste en ciencias sociales y, en menor medida, en el campo de la comunicación. Las mujeres consuman en mayor proporción que los hombres su doctorado y aventajan a éstos en la autoría de contribuciones a congresos y presencia en la Asociación Española de Investigación de la Comunicación como asociadas, sin que esto tenga un correlato en la progresión de su carrera académica respecto a ocupar posiciones de liderazgo en la dirección de proyectos de I+D+i, tesis doctorales, grupos de investigación, puestos de responsabilidad en la Asociación Española de Investigación de la Comunicación o en la publicación de artículos en las revistas de mayor impacto de la especialidad.

Resumen (otros idiomas)

The objective of this article, based on the results of the R+D+i project “Maps of communication research in Spanish Universities from 2007 to 2018”, is to offer the current state of the presence, access and leadership of women on academic research in the field of communication. The results show that the gender gap persists in the social sciences and to a lesser extent in the field of communication. Women consume their doctorate in a higher proportion than men and outperform them in the authorship of contributions to congresses and presence in the Spanish Association for Communication Research as associates without leadership positions in the management of R+D+i projects, doctoral thesis, research groups, responsibility positions in the Spanish Association for Communication Research or in the publication of articles in the journals with the greatest impact of the specialty.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:investigación en comunicación; Mujeres científicas; Igualdad de género; Meta-investigación; Liderazgo; Universidad; España
Palabras clave (otros idiomas):Communication research; Women scientists; Gender equality; Meta-research; Leadership; University; Spain.
Subjects:Social sciences > Sociology
Social sciences > Sociology > Feminism
Social sciences > Information science > Communication
ID Code:71464
Deposited On:25 Mar 2022 08:39
Last Modified:26 Mar 2022 12:02

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page