De la turismofobia al turismo sostenible en Toledo
From Tourismphobia to Sustainable Tourism in Toledo

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Ralero Rojas, María Isabel (2021) De la turismofobia al turismo sostenible en Toledo. Revista de Antropología Experimental (21). pp. 331-345. ISSN 1578-4282

[thumbnail of 5796-Texto del artículo-33750-1-10-20210909.pdf]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution.

278kB

Official URL: https://doi.org/10.17561/rae.v21.5796




Abstract

En este trabajo podremos observar la forma en la que los intereses económicos globales de la industria turística actual se articulan en lo local conjugándose con ciertos valores identitarios y estereotipos que se han ido recreando históricamente para naturalizar el turismo como elemento clave para el bien común. Ello se encuentra inmerso dentro una supuesta lógica racional que ha considerado al turismo como una fuente incalculable e inagotable de riqueza para la urbe, idea que se ha ido alimentando desde los inicios del turismo en Toledo. Pero el contexto actual nos muestra cómo la crisis sanitaria pone de relevancia la necesidad de un cambio de modelo turístico ya agotado hacia otros más sostenibles y comunitarios que ponen en duda esa supuesta lógica racional del beneficio general. Concluye el artículo con una propuesta práctica para la identificación de indicadores, criterios de medición, fuentes de verificación y resultados deseables.

Resumen (otros idiomas)

In this work we will be able to observe the way in which the global economic interests of the current tourism industry are articulated locally, combining with certain identity values and stereotypes that have been historically recreated to naturalize the need to have tourism as a key element for the common good. This is immersed within a supposed rational logic that has considered tourism as an incalculable and inexhaustible source of wealth for the city, which has been nourishing since the beginning of tourism in Toledo. But the current context shows us how the health crisis highlights the need to change the already exhausted tourism model towards other more sustainable and community-based ones that cast doubt on this supposed rational logic of general benefit. The article concludes with a practical proposal for the identification of indicators in relation to the search for desirable results.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Identidades; Turismo; Imágenes urbanas; Patrimonio; Turismofobia; Turismo
Palabras clave (otros idiomas):Identities; Tourism; Urban images; Heritage; Tourismphobia; Sustainable tourism
Subjects:Social sciences > Sociology > Anthropology
Social sciences > Economics > Tourism
ID Code:71483
Deposited On:30 Mar 2022 08:44
Last Modified:30 Mar 2022 08:44

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page