Impacto
Downloads
Downloads per month over past year
López Medina, Esteban Francisco (2022) Manifestación visual del cisheterosexismo en Educación Secundaria: El caso de los libros de texto de inglés. Revista Prisma Social (37). pp. 36-57. ISSN 1989-3469
Preview |
PDF
Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. 2MB |
Official URL: https://revistaprismasocial.es/article/view/4601
Abstract
La nueva ley educativa promociona el respeto a la igualdad entre hombres y mujeres y la diversidad afectivo-sexual (Ley Orgánica 3/2020). Este artículo analiza una muestra representativa de los libros de texto de inglés como lengua extranjera más utilizados en Educación Secundaria en España en los últimos años, a fin de descubrir representación explícita del colectivo LGBTIQ+ en ellos. Los resultados arrojan un silencio unánime a este respecto, sumado a una representación sesgada de las mujeres que transmite multitud de mensajes encubiertos. A partir del análisis de imágenes significativas extraídas de la muestra original, analizadas según los criterios de la gramática visual (Kress y van Leeuwen, 2006), el autor postula la necesidad de ampliar el concepto de currículum oculto de género (Lovering y Sierra, 1998) para referirse a un currículum oculto cisheterosexista, que incorpore también la heterosexualidad obligatoria (Rich, 1996). A la luz de estos datos, resulta apremiante que las editoriales comerciales modifiquen los materiales escolares, no solo para ajustarse a la normativa legal sino, sobre todo, para contribuir a una representación veraz y justa de la realidad humana en su diversidad.
Resumen (otros idiomas)
The new Education Law promotes equality between men and women and affective- sexual diversity (Ley Orgánica 3/2020). This article analyses a representative sample of the most popular EFL* textbooks used in Spanish secondary schools in the last years in order to discover explicit representation of the LGBTIQ+ community. The results show pervasive silence about these people, as well as numerous hidden messages when (mis)representing women. Significant images from the original sample are analysed according to visual grammar (Kress & van Leeuwen, 2006), which allows the author to suggest broadening the concept of gender hidden curriculum (Lovering & Sierra, 1998), naming it cisheterosexist hidden curriculum instead, thus including compulsory heterosexuality (Rich, 1996), too. The data shed light on the urgent need for publishers to update their school resources, not only to abide by the current legislation but, first and foremost, to achieve truer and fairer representation of diverse human realities. *English as a Foreign Language.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Currículum Oculto, LGBTIQ , Libro de Texto, Cisheterosexismo, Imágenes, Queer |
Palabras clave (otros idiomas): | Hidden Curriculum, LGBTIQ+, Textbook, Cisheterosexism, Images, Queer |
Subjects: | Humanities > Education > Language and literature study and teaching Humanities > Education > Educational sociology Humanities > Education > Secondary education |
ID Code: | 72003 |
Deposited On: | 03 May 2022 10:17 |
Last Modified: | 04 May 2022 10:23 |
Origin of downloads
Repository Staff Only: item control page