¿Cómo ha evolucionado la desigualdad de oportunidades educativas en España? Controlando el sesgo de selección de los modelos de transiciones educativas
How has Inequality in Educational Opportunities Evolved in Spain? Controlling Selection Bias in Educational Transition Models

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Fernández Mellizo-Soto, María (2022) ¿Cómo ha evolucionado la desigualdad de oportunidades educativas en España? Controlando el sesgo de selección de los modelos de transiciones educativas. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS) (177). pp. 21-42. ISSN 0210-5233

[thumbnail of REIS_177_021639127566491.pdf]
Preview
PDF
478kB

Official URL: https://doi.org/10.5477/cis/reis.177.21




Abstract

En este artículo se analiza la evolución de la DOE a lo largo del siglo xx en España, incorporando más información sobre características personales y familiares de los estudiantes que en otros estudios. Esta aproximación permite controlar el posible sesgo de selección de los modelos de transiciones educativas, en los que muchos estudiantes van saliendo del análisis en las transiciones hacia niveles educativos superiores, haciendo que los resultados no sean extrapolables al conjunto de la población. Se ha utilizado una encuesta del CIS así como modelos de regresión logística. Controlando por dicho sesgo, se observa que la DOE permaneció constante, aunque también que la desigualdad disminuyó en el logro de la educación obligatoria entre las clases agrarias desde mitad de siglo, fruto posiblemente de la universalización de este nivel educativo.

Resumen (otros idiomas)

This article analyses the evolution of inequality in educational opportunities over the 20th century in Spain, incorporating more information regarding students’ personal and family characteristics than in other studies. This approach allows us to control for possible selection bias in educational transition models, in which many students are left out of analyses as transitions are made to higher levels of education, leading to results that cannot be extrapolated to the general population. A survey from Spain’s Centre for Sociological Research (CIS) is used along with logistical regression models. Controlling for this bias, it is found that inequalities in educational opportunities have remained constant, although inequality in finishing obligatory education among agricultural classes decreased from the middle of the century, possibly the result of the universalisation of obligatory education.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Clase Social, Desigualdad de Oportunidades Educativas, Expansión Educativa; Transiciones Educativas
Palabras clave (otros idiomas):Social Class, Inequality of Educational Opportunities, Educational Expansion, Educational Transitions
Subjects:Social sciences > Sociology
Social sciences > Sociology > Educational sociology
Humanities > Education
ID Code:72255
Deposited On:23 May 2022 09:00
Last Modified:23 May 2022 09:00

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page