Impacto
Downloads
Downloads per month over past year
Manzano Espinosa, Dulce and Fernández Mellizo-Soto, María (2019) Origen familiar, uso del tiempo y de las tecnologías de la información. Revista Internacional de Sociología, 77 (3). pp. 1-15. ISSN 0034-9712
Preview |
PDF
Creative Commons Attribution. 493kB |
Official URL: https://doi.org/10.3989/ris.2019.77.3.17.165
Abstract
Ese trabajo examina el efecto del origen familiar sobre el tiempo y el tipo de uso de las tecnologías de la información y comunicación (TIC) por parte de los estudiantes españoles. A través de un análisis de la frecuencia y el tipo de uso de las TIC con datos obtenidos directamente de los estudiantes, nuestro estudio ofrece evidencia novedosa del impacto de la educación de los padres sobre el tiempo y el tipo de uso de las TIC para una muestra de estudiantes españoles. Ponemos de manifiesto que un mayor nivel educativo de los padres reduce el tiempo de uso de las TIC por parte del estudiante y, a la vez, aumenta su propensión a utilizarlas con fines educativos. Otro hallazgo empírico de la investigación es que el grado de homogamia educativa en la pareja ejerce un efecto adicional en la variable dependiente.
Resumen (otros idiomas)
This work examines the effect of family background on the amount of time students devote to the use of new information and communications technology (ICT) and on its type of use. Through an analysis of the frequency and type of use of ICT with data obtained directly from students, our study offers new evidence on the impact of parental education on the time and type of use of ICT for a sample of Spanish students. We show that the educational level of parents reduces the amount of time students devote to the use of Internet and, in turn, increases their propensity to use it for educational purposes. Another empirical finding of our research is that the degree of educational homogamy in the couple exerts an additional effect on the dependent variable.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Brecha Digital, Cuidado Parental, Homogramia Educativa; Origen Familiar, Uso de Internet |
Palabras clave (otros idiomas): | Digital Divide, Educational Homogamy, Family Background, Parental Care, Use of Internet |
Subjects: | Social sciences > Sociology Social sciences > Sociology > Family Social sciences > Sociology > Educational sociology Social sciences > Information science > Information technology |
ID Code: | 72256 |
Deposited On: | 23 May 2022 09:02 |
Last Modified: | 23 May 2022 09:02 |
Origin of downloads
Repository Staff Only: item control page