Impacto
Downloads
Downloads per month over past year
Rueda Lafford, José Carlos (2018) La televisión, símbolo del desarrollismo franquista: algunas claves de interpretación. Cercles. Revista d'història cultural (21). pp. 101-129. ISSN 1139-0158
Preview |
PDF
Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. 889kB |
Official URL: https://doi.org/10.1344/cercles2018.21.1004
Abstract
La presencia histórica de Televisión Española (TVE) abarca veinte de los cuarenta años del régimen franquista. Este artículo cuestiona diferentes problemas de interpretación en relación con su diseño y expansión sociocultural: la conexión entre televisión y transmediación; las relaciones entre proyectos desarrollistas, el autoritarismo y los discursos sobre modernidad o el estatus adquirido por el medio en España durante los años sesenta y sus dimensiones en los mecanismos de la dictadura. Finalmente, se aborda un ejemplo audiovisual (Televisión 62/68) como emblema de la plástica y las metáforas del desarrollismo franquista.
Resumen (otros idiomas)
The historical presence of Spain’s public television broadcaster Televisión Española (TVE) covers twenty of the Franco regime’s forty years. This paper examines various problems of interpretation in relation to TVE’s design and sociocultural expansion: the connection between television and transmediation; the relationships between development projects, authoritarianism and discourses on modernity; the status attained by the broadcaster in Spain over the decade of the 1960s, and its importance within the machinery of the dictatorship. Lastly, the paper turns to an audio-visual example (the documentary Televisión 62- 68) as a hallmark of the visual arts and metaphors of development under Francoism.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Televisión Española; Desarrollo; Socialización; Modernización; Cultura popular; Franquismo |
Palabras clave (otros idiomas): | Spanish Television; Development; Socialisation; Modernisation; Popular culture; Francoism |
Subjects: | Social sciences > Sociology > Popular culture Social sciences > Information science > Audio-visual communication Social sciences > Information science > Communication Social sciences > Information science > Television |
ID Code: | 72288 |
Deposited On: | 17 May 2022 12:35 |
Last Modified: | 17 May 2022 12:35 |
Origin of downloads
Repository Staff Only: item control page