The intelligibility, comprehensibility and foreign-accentedness of Spanish University students in English : a study of sociodemographic and phonological factors
La inteligibilidad, comprensibilidad y el acento extranjero en inglés en estudiantes universitarios españoles : un estudio de factores sociodemográficos y fonológicos

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Pietraszek, Mateusz Maciej (2022) The intelligibility, comprehensibility and foreign-accentedness of Spanish University students in English : a study of sociodemographic and phonological factors. [Thesis]

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Abstract

Pronunciation has long been seen as one of those aspects of English with whichSpanish speakers of the language seem to struggle (cf. Coe 2001, Mott 2005, Walker 2010,Gómez González & Sánchez Roura 2016, Calvo Benzies 2017). This research aimed to determine how a series of factors influence pronunciation performance scores of Spanishspeakers in English (N = 60). These were sampled among university students on bilingualand monolingual degrees and recorded for this study. Said performance was measuredusing three variables: intelligibility (INT), comprehensibility (COM) and foreignaccentedness(FA) (Dependent Variables (DVs)). The predictor variables in the statisticalanalysis were based on the speakers’ sociodemographic characteristics, languagebackground and the phonetic realisations of a set of pronunciation features. Another setof variables having an impact on the scores was related to the listeners (N = 330) whoparticipated in the assessment part of the study. Additionally, a qualitative analysis of aseries of intelligibility breakdowns was conducted, whose results show the potentialinterpretations of the non-standard pronunciations of a series of features. Finally, thedissertation also gives insight into the difficulty in the acquisition of specific segmentalphonological features for Spanish learners at CEFR levels B2 and above (Council of Europe2001, 2018)...

Resumen (otros idiomas)

La pronunciación es uno de los aspectos lingüísticos más problemáticos para los hablantes españoles que se comunican en inglés (cf. Coe 2001, Mott 2005, Walker 2010,Gómez González & Sánchez Roura 2016, Calvo Benzies 2017). Esta investigación tiene como objetivo determinar cómo una serie de factores influyen en el desempeño fonético/fonológico de los hablantes de inglés cuya lengua materna es el español (N = 60).La muestra de esta investigación está constituida por universitarios españoles matriculados tanto en grados bilingües como monolingües de una institución española dela comunidad de Madrid. El desempeño de estos estudiantes se midió a través de tres variables: la inteligibilidad (INT), la comprensibilidad (COM) y el grado de acento extranjero (FA, ing. foreign-accentedness) (Variables Dependientes (DVs)). Las variables predictoras en los análisis estadísticos se basaron en la información sociodemográfica, elperfil lingüístico y las realizaciones de una serie de rasgos fonéticos por parte de los hablantes. Otra serie de variables analizadas en el estudio son las relacionadas con las características de los oyentes que participaron en la parte evaluativa. Además, se realizó un análisis cualitativo de rupturas de inteligibilidad (ing. intelligibility breakdowns). Por último, la tesis proporciona información sobre las dificultades en la adquisición de algunos rasgos segmentales ingleses para los hablantes de lengua materna española a partir de un nivel de dominio en lengua inglesa de B2 (Council of Europe 2001, 2018)...

Item Type:Thesis
Additional Information:

Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Filología, leída el 25-04-2022

Directors:
Directors
Orduna Nocito, Elena
Uncontrolled Keywords:English language
Palabras clave (otros idiomas):Lengua inglesa
Subjects:Humanities > Philology > English philology
ID Code:74191
Deposited On:24 Aug 2022 07:57
Last Modified:24 Aug 2022 09:43

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