Publication:
Una aproximación algorítmica a la música de Arvo Pärt

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2022-06
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Arvo Pärt es un compositor de música sacra de origen estonio nacionalizado austriaco. Desde 2011 y durante 8 años seguidos fue el compositor contemporáneo más interpretado y algunas de sus piezas se han utilizado en la banda sonora de películas como “La Gran Belleza”, “Gravity” o la española “Soldados de Salamina”. Es conocido por ser uno de los precursores de la música minimalista y más concretamente del Minimalismo Sacro junto a John Tavener y Henryk Górecki entre otros. Buena parte de su obra está impregnada de reglas y procesos algorítmicos como el Tintinnabuli, su técnica más icónica. Sin embargo, su obra no suele catalogarse como música algorítmica ni es creada para ser interpretada por ordenadores. En este trabajo analizaremos algunas de esas obras desde un punto de vista algorítmico, extraeremos las reglas y procesos que las generan y le daremos ese carácter procedural a sus piezas. Para ello utilizaremos el entorno FoxDot que nos permite utilizar Python como lenguaje para escribir y generar algorítmicamente las composiciones.
Arvo Pärt is a composer of sacred music of Estonian origin naturalized Austrian. Since 2011 and for 8 years in a row he was the most performed contemporary composer and some of his pieces have been used in the soundtrack of films such as "The Great Beauty" or the Spanish "Soldiers of Salamis". He is known for being one of the precursors of minimalist music and more specifically of Sacred Minimalism along with John Tavener and Henryk Górecki among others. Much of his work is impregnated with algorithmic rules and processes such as Tintinnabuli, his most iconic technique. However, his work is not usually categorized as algorithmic music, nor is it created to be performed by computers. In this work we will analyze some of those works from an algorithmic point of view, we will extract the rules and processes that generate them and we will give that procedural character to his pieces. For this we will use the FoxDot environment that allows us to use Python as a language to write and algorithmically generate the compositions.
Description
Trabajo de Fin Grado en Ingeniería del Software, Facultad de Informática UCM, Departamento de Sistemas Informáticos y Computación, Curso 2021/2022.
Unesco subjects
Keywords
Citation