Publication:
El danzón cubano: una aproximación histórica e interpretativa a través de la flauta

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2022-06-20
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Desde finales de la decimonónica centuria hasta las primeras décadas del siglo pasado, el danzón fue uno de los bailes más populares en Cuba. Este trabajo propone analizar sus antecedentes y establecimiento, así como su posterior evolución y diversificación en distintos subgéneros dados por los cambios socio-musicales del momento. En este sentido, se va a partir de las transformaciones mencionadas para también abordar la importancia de la flauta travesera dentro de la charanga francesa y los intérpretes que a lo largo de las décadas destacaron en la ejecución del danzón. De esta manera, mediante una metodología que aúna el análisis bibliográfico con el musical, se pretenden cumplir los propósitos marcados para la aproximación a este fenómeno sociocultural de la Antilla. Estos objetivos abarcan desde la construcción de un discurso que englobe características histórico-musicales y la recepción actual del género en el país, hasta el acercamiento a la interpretación a través de los estilos de improvisación y los flautistas de las diferentes generaciones.
From the end of the nineteenth century until the first decades of the last century, the danzón was one of the most popular dances in Cuba. This work proposes to analyze its antecedents and establishment, as well as its later evolution and diversification into different subgenres due to the socio-musical changes of the time. In this sense, it is going to start from the mentioned transformations to also approach the importance of the transverse flute within the French charanga and the interpreters that throughout the decades stood out in the execution of the danzón. In this way, by a methodology that combines the bibliographical analysis with the musical one, it is intended to fulfill the purposes marked for the approximation to this sociocultural phenomenon of the Antillean Antilles. These objectives range from the construction of a discourse that encompasses historical-musical characteristics and the current reception of the genre in the country, to the approach to the interpretation through the styles of improvisation and the flutists of the different generations.
Description
Keywords
Citation