Gamified applications to improve verbal communication
Aplicaciones gamificadas para la mejora de la comunicación oral

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Ruiz-Capillas Muñoz, María Esther (2022) Gamified applications to improve verbal communication. [Trabajo Fin de Grado]

[thumbnail of 1901550003 - MARÍA ESTHER RUIZ-CAPILLAS MUÑOZ 83097_MARIA_ESTHER_RUIZ-CAPILLAS_MUNOZ_Aplicaciones_gamificadas_para_la_mejora_del_uso_del_volumen_y_los_silencios_en_la_comunicacion_verbal_13_1997096478.pdf]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution Non-commercial.

6MB


Abstract

Public speaking is present everywhere in our lives, not only in special situations but also in our everyday lives. It takes part on the process of building a place in society, our careers, family relations, etc. (1). Therefore, it is important to be prepared to face this situations correctly when the time comes. Most people do not know how to speak in public properly, some due to lack of knowledge, and some due to their glossophobia (or fear of speaking in public and presenting to an audience). In any case, practicing for improving their oratory.
There are three basic aspects in this discipline which are not always taken into consideration when trying to get better in public speaking: silences, talking speed and voice volume. For teaching how to use these aspects correctly in a speech and the importance of them, we have created Talk&Play. It is a virtual reality videogame, divided into three minigames, for improving the player’s oratory.
For validating this application, we have carried out an experiment for evaluating it. Three main conclusions were reached: 1) Talk&Play increases user’s self-security during public speaking, 2) it raises awareness of the importance of a correct use of silences, voice volume and talking speed, 3) the player learns how to use voice volume and silences.

Resumen (otros idiomas)

Hablar en público está presente en todos los ámbitos de nuestras vidas, no solo en ocasiones especiales sino también en nuestro día a día. Forma parte del proceso de incluirnos en la sociedad, nuestras carreras, relaciones familiares, etc. (1). Por tanto, es importante estar preparados para cuando llegue el momento de afrontar estas situaciones. Mucha gente no sabe hablar en público como es debido por falta de conocimientos o por su glosofobia (o miedo a hablar en público y presentar ante un público). En cualquiera de los casos, la mejor solución es practicar para mejorar las habilidades de comunicación. En esta disciplina hay tres aspectos básicos que no suelen tenerse en consideración a la hora de mejorar hablando en público: silencios, velocidad al hablar y volumen de voz. Para enseñar cómo se usan correctamente estos aspectos en un discurso, hemos creado Talk&Play. Es un videojuego de realidad virtual, dividido en tres minijuegos, para mejorar las habilidades de comunicación del jugador. Para validar la aplicación, hemos llevado a cabo un experimento que la evalúa. Hemos podido obtener tres conclusiones principales: 1) Talk&Play mejora la confianza del usuario a la hora de hablar en público, 2) conciencia sobre la importancia que tiene usar correctamente los silencios, la velocidad al hablar y el volumen de voz, 3) el jugador aprende a utilizar el volumen de voz y los silencios.

Item Type:Trabajo Fin de Grado
Additional Information:

Trabajo de Fin de Grado en Ingeniería Informática, Facultad de Informática UCM, Departamento de Ingeniería del Software e Inteligencia Artificial, Curso 2021/2022.

Directors:
Directors
Manero Iglesias, Borja
Uncontrolled Keywords:Public speaking, Oratory, Rhetoric, Glossophobia, Virtual reality, Videogames, Unity- Education, Word recognizer, Volume recognizer
Palabras clave (otros idiomas):Hablar en público, Oratoria, Retórica, Glosofobia, Realidad virtual, Videojuegos, Unity- Educación, Reconocimiento de palabras, Reconocimiento de volumen
Subjects:Sciences > Computer science
Título de Grado:Grado En Ingeniería Informática
ID Code:75001
Deposited On:13 Oct 2022 14:41
Last Modified:13 Oct 2022 14:41

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page