Impacto
Downloads
Downloads per month over past year
Castillo Mena, Alicia and Jiménez Pablo, Esther and Moreno Martín, Francisco José and Muñoz García, Gemma María and Ortiz Pradas, Daniel (2022) Patrimonio Cultural Complutense: un servicio para su difusión. [Proyecto de Aprendizaje-Servicio (ApS)]
Preview |
PDF
250kB |
Preview |
PDF
4MB |
Preview |
PDF
8MB |
Preview |
PDF
515kB |
Official URL: https://www.ucm.es/patrimonio-cultural-siglo21/historico
Abstract
Este proyecto APS tiene por objetivo contribuir a la toma de conciencia y disfrute entre los miembros de la comunidad universitaria, en torno al patrimonio complutense del campus CIU, a través de la gamificación. Se contribuye a su difusión, resignificación y comprensión en tanto que ejerce una función social, educativa y estética entre otras. Ello permite generar sinergias de acuerdo con la inquietud de la sociedad a la hora de establecer lazos con su ámbito local, revalorizando la herencia cultural e identidad comunitaria, a la vez que nos acerca desde el punto de vista normativo a la legislación educativa vigente en la que el patrimonio cultural adquiere un peso notorio en todas las etapas educativas formales. Además, el interés social por este tipo de bienes (muebles e inmuebles) e inmateriales, va en aumento y está demostrado su contribución a la sostenibilidad.
Este proyecto, entendido desde la humanización, es un servicio para involucrar a la comunidad universitaria y la ciudadanía en general, generando apegos y cuidados desde lo formativo, lo lúdico y lo cultural.
Resumen (otros idiomas)
This APS project aims to contribute to raising awareness and enjoyment among members of the university community, around the Complutense heritage of the CIU campus, through gamification. It contributes to its diffusion, redefinition and understanding as it exercises a social, educational and aesthetic function, among others. This allows generating synergies in accordance with the concern of society when establishing ties with its local environment, revaluing the cultural heritage and community identity, while bringing us closer from the regulatory point of view to the current educational legislation in the that cultural heritage acquires a notorious weight in all formal educational stages. In addition, social interest in this type of property (movable and immovable) and intangibles is increasing and its contribution to sustainability has been demonstrated. This project, understood from the humanization perspective, is a service to involve the university community and the general public, generating attachments and care from the educational, recreational and cultural aspects.
Item Type: | Proyecto de Aprendizaje-Servicio (ApS) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Ciudad Universitaria de Madrid, Patrimonio Cultural, Innovación docente, Design Thinking, Aprendizaje invertido, Aprendizaje basado en proyectos-ABP |
Palabras clave (otros idiomas): | University City of Madrid, Cultural Heritage, Teaching innovation, Design Thinking, flipped learning, project-based learning |
Subjects: | Humanities > Fine Arts Humanities > History Humanities > History > Archaeology Humanities > History > Modern history Humanities > History > Museums Humanities > Art history Humanities > Art history > Architecture Humanities > Art history > 19th and 20th century art Humanities > Fine Arts > Museum techniques Humanities > Education Humanities > Education > Learning Humanities > Education > Teaching Humanities > Education > Multicultural education Humanities > Education > Social education Humanities > Education > Training of teachers |
ID Code: | 75821 |
Deposited On: | 01 Mar 2023 12:57 |
Last Modified: | 07 Mar 2023 12:15 |
Origin of downloads
Repository Staff Only: item control page