El Maestro de Robredo y Jorge Inglés: analogías formales y técnicas
The Master of Robredo and Jorge Inglés: formal and technical analogies

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Santos Gómez, Sonia and Tunca, Semih T. (2022) El Maestro de Robredo y Jorge Inglés: analogías formales y técnicas. Ge-Conservación, 22 (1 (22)). pp. 116-129. ISSN 1989-8568

[thumbnail of ARTICULO JORGE INGLES- MAESTRO DE ROBREDO DIBUJO SUBYACENTE]
Preview
PDF (ARTICULO JORGE INGLES- MAESTRO DE ROBREDO DIBUJO SUBYACENTE)
Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

7MB

Official URL: https://ge-iic.com/ojs/index.php/revista/article/view/1104/1115




Abstract

El trabajo que se presenta muestra cómo el estudio del dibujo subyacente en las obras pictóricas permite apuntar hacia posibles colaboraciones e influencias entre pintores al mostrar su particular grafía. Las siguientes líneas ponen de manifiesto la conexión formal en pintura y dibujo entre ciertas obras atribuidas a Jorge Inglés, como el Retablo de la Virgen de Villasandino (Burgos) y el de San Jerónimo, del Museo Nacional de Escultura, con respecto a otras del Maestro de Robredo, especialmente con la denominada Juicio de san Pedro. Para ello, se ha realizado un estudio estilístico y una investigación sobre el dibujo subyacente de las mismas. Todo ello muestra el muy probable contacto directo entre estos autores en un mismo taller y plantea diversas cuestiones, como qué partes de las obras corresponderían a cada uno de ellos o a otros miembros del taller o incluso si ambos pintores podrían llegar a identificarse como uno solo.

Resumen (otros idiomas)

The work presented here shows how the study of the underdrawing in pictorial works allows to point towards possible collaborations and influences between painters by showing their particular way to draw. The following lines reveal the formal connection in painting and drawing between certain works attributed to Jorge Inglés, the Altarpiece of the Virgin of Villasandino (Burgos) and that of San Jerónimo placed in the National Museum of Sculpture, with respect to others made by the Master of Robredo, especially with the so-called The judgement of Saint Peter. For this, have been carried out the study of the underdrawing and the stylistic study of the works. All this haighlighs the very probable direct contact between these authors in the same workshop and raises various questions, such as which parts of the works would correspond to each one of them or to other members of the workshop or even if both painters could be identified as only one.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Jorge Inglés, Maestro de Robredo, dibujo subyacente, pintura sobre tabla del siglo XV, pintura gótica española
Palabras clave (otros idiomas):Jorge Inglés, Maestro de Robredo, underdrawing, XVth century panel painting, gothic Spanish painting
Subjects:Humanities > Fine Arts > Conservation and restoration
Humanities > Fine Arts > Painting
ID Code:76166
Deposited On:10 Jan 2023 10:55
Last Modified:10 Jan 2023 11:02

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page