Creencias y rendimiento académico en matemáticas en el ingreso a carreras de ingeniería
Beliefs and academic performance in mathematics at admission to engineering degrees

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Mello Román, Jorge Daniel and Gómez Chacón, Inés María (2022) Creencias y rendimiento académico en matemáticas en el ingreso a carreras de ingeniería. Aula Abierta, 51 (4). pp. 407-415. ISSN 0210-2773

[thumbnail of gomezchacon_creencias_byncnd.pdf]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

542kB

Official URL: https://doi.org/10.17811/rifie.51.4.2022.407-415




Abstract

En este artículo se describe la naturaleza de los sistemas de creencias de un grupo de estudiantes postulantes a carreras de Ingeniería en la Universidad Nacional de Concepción de Paraguay. Se identifican las relaciones entre creencias y rendimiento académico en matemáticas. Asimismo, se examina la validez y fiabilidad del cuestionario CreeMat utilizado para este contexto. La población estuvo integrada por 113 estudiantes, y el muestreo fue no probabilístico y con participación voluntaria. Se implementaron diferentes técnicas de minería de datos para modelizar la relación entre las creencias y el rendimiento académico en matemáticas: Regresión Lineal Múltiple, Regresión de Mínimos Cuadrados Parciales y Redes Bayesianas. Los resultados ponen de manifiesto las relaciones entre diferentes dimensiones de creencias y el rendimiento, en las que cabe destacar las creencias positivas sobre la resolución de problemas y la dimensión afectiva y conductual relativa al compromiso del alumno con el aprendizaje matemático. Se confirma la validez y fiabilidad del cuestionario para esta población y contexto.

Resumen (otros idiomas)

This article describes the nature of the belief system shared by a group of students who are applying for engineering degrees at the Universidad Nacional de Concepción in Paraguay. The relationships between beliefs and academic performance in mathematics are identified. The validity and reliability of the CreeMat questionnaire used in this context is also examined. The population consisted of 113 students, and the sampling was non‑probabilistic and with voluntary participation. Different data mining techniques were implemented to model the relationship between beliefs and academic performance in mathematics: Multiple Linear Regression, Partial Least Squares Regression, and Bayesian Networks. The results show relationships between different dimensions of beliefs and performance, in which positive beliefs about problem solving and the affective and behavioural dimension related to the student’s commitment to mathematical learning stand out. The validity and reliability of the questionnaire for this population and context is confirmed.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Educación Matemática; Rendimiento Académico; Creencias en matemáticas; Análisis de Datos
Palabras clave (otros idiomas):Mathematics Education; Academic Achievement; Beliefs; Data Mining
Subjects:Humanities > Education > Mathematics study and teaching
ID Code:76324
Deposited On:19 Jan 2023 13:47
Last Modified:20 Jan 2023 13:56

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page