Impacto
Downloads
Downloads per month over past year
Mateu Carril, Dharma (2022) Percepción de la gordofobia y nuevos movimientos de aceptación corporal en Instagram en España (body positivity, body neutrality y HAES). [Trabajo Fin de Grado]
Preview |
PDF
Creative Commons Attribution Non-commercial. 1MB |
Abstract
A medida que la influencia de las redes sociales crece sobre la juventud, varios movimientos nacen con el objetivo de desafiar los ideales de belleza arraigados en la sociedad occidental, promoviendo la aceptación y la apreciación de todos los cuerpos independientemente de su talla, en un enfrentamiento directo contra la gordofobia.
El presente estudio analiza tres movimientos de aceptación corporal en Instagram: body positivity, body neutrality y HAES (Health At Every Size), realizando un análisis de contenido de los perfiles con mayor incidencia en la plataforma. Pese a que la apariencia es el principal enfoque en gran parte de las publicaciones, todas ellas van acompañadas de mensajes que fomentan el bienestar y la imagen corporal positiva, alineando sus valores con la definición teórica de cada movimiento. Como valor añadido, se realizó una encuesta dirigida a la juventud española con el fin de conocer su entendimiento de la gordofobia y la repercusión que estos movimientos tienen sobre su concepción de los cánones de belleza y la propia imagen corporal.
Resumen (otros idiomas)
As the influence of social media grows on young people, several movements have been born with the aim of challenging the beauty ideals rooted in Western society, promoting the acceptance and appreciation of all bodies regardless of their size, in a direct fight against fatphobia. The present study analyzes three body acceptance movements on Instagram: body positivity, body neutrality and HAES (Health At Every Size), conducting a content analysis of the profiles with the highest incidence on the platform. Despite the fact that appearance is the main focus in a large part of the publications, all of them are accompanied with messages that promote wellness and positive body image, aligning their values with the theoretical definition of each movement. As an added value, a survey was conducted among Spanish youth in order to understand their comprehending of fatphobia and the impact that these movements have had on their idea of the canons of beauty and their own body image.
Item Type: | Trabajo Fin de Grado |
---|---|
Directors: | Directors Director email Goenaga Ruiz de Zuazu, María mgoenaga@ucm.es |
Uncontrolled Keywords: | Gordofobia, Instagram, Body positive, Imagen corporal |
Palabras clave (otros idiomas): | Fatphobia, Instagram, Body positive, Body image |
Subjects: | Social sciences > Sociology > Anthropology Social sciences > Information science Social sciences > Information science > Mass media audiences Social sciences > Information science > Audio-visual communication Social sciences > Information science > Communication Social sciences > Information science > Internet Social sciences > Information science > Communication research Social sciences > Information science > Public Opinion |
Título de Grado: | Grado en Comunicación Audiovisual |
ID Code: | 78061 |
Deposited On: | 18 May 2023 12:29 |
Last Modified: | 18 May 2023 12:29 |
Origin of downloads
Repository Staff Only: item control page