Publication:
¿Cómo se enclasan los titulados en tiempos de crisis? Desigualdades sociales en la cohorte de treintañeros en España

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2018
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Asociación Internacional de Ciencias Sociales y Trabajo Social
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Este artículo se propone analizar el enclasamiento de los titulados treintañeros en España, prestando especial atención a la desigualdad intrageneracional en tiempos de crisis. Los datos utilizados proceden de la Encuesta de Condiciones de Vida y del Censo de 2011. Sobre la base de la cohorte de treintañeros con título superior, se despliega un análisis descriptivo (educación, situación laboral, trayectorias de movilidad educativa y social intergeneracional) y un análisis sobre la evolución reciente del fenómeno del desclasamiento social educativo. Los resultados no solo evidencian la existencia de desigualdades de género y por origen social entre estos individuos con un elevado nivel educativo y una posición de partida favorable para lograr un empleo en igualdad de condiciones, sino también una tendencia en aumento del desclasamiento social educativo.
This article aims to analyze the upclassing process of graduates people in Spain, with special attention to intrasgenerational inequality in times of crisis. The supporting data comes from the EU Statistics on Income and Living Conditions survey (EU-SILC) and the 2011 population census. Based on the cohort of thirty-year-olds with the higher education, a descriptive analysis of the main variables is deployed (education, employment status, trajectories of intergenerational educational and social mobility) as well as an analysis of the recent evolution of the phenomenon of social-educational downclassing. The results nor only show the existence inequialities by gener and social origin - among those individuals with a hight level of education and a favourable starting position to achieve emplyement under equal conditions- but also an increasing trend of social-educational downclassing.
Description
Keywords
Citation
Collections