Publication:
Escenarios de competencia en las cadenas globales de producción en la industria automotriz: un estudio de caso del grupo Stellantis y su planta ensambladora en Vigo

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2023
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Instituto Complutense de Estudios Internacionales (ICEI)
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Las transformaciones que durante las últimas décadas se han producido en la forma en que se organiza la producción y el comercio en el terreno de la economía mundial invitan a retomar y revisar la discusión en torno a las coordenadas conceptuales sobre las que se aborda el debate acerca de la competencia y la competitividad. En este trabajo se plantea una propuesta teórico-interpretativa para caracterizar la competencia en el marco de las cadenas globales de producción. Para ello se realiza un estudio de caso de la industria automotriz, a partir del cual se profundiza en el análisis de cómo impacta el proceso de modularización de la producción en la competencia entre las plantas ensambladoras de un mismo grupo empresarial.
The transformations that have taken place in recent decades in the way in which production and trade are organised in the global economy invite us to revisit and revise the discussion on the conceptual coordinates on which the debate on competition and competitiveness is approached. This paper presents a theoretical-interpretative proposal to characterize competition in the context of global production chains. To this end, a case study of the automotive industry is carried out, from which we will also deepen the analysis of how the process of modularization of production impacts on the competition between assembly plants of the same business group.
Description
Monográfico: Estructura y dinámica de las cadenas globales de valor
Keywords
Citation
Arndt, S. W. y Kierzkowski, H. (Eds.). (2001): Fragmentation: New production patterns in the world economy, Oxford University Press. Bianco, C. (2007): “¿De qué hablamos cuando hablamos de competitividad?” [Documento de trabajo no. 31], Centro de Estudios sobre Ciencia, Desarrollo y Educación Superior, Buenos Aires, Argentina. Boyer, R. y Freyssenet, M. (2003): Los modelos productivos, Madrid: Fundamentos. Cadestin, C., De Backer, K., Desnoyers-James, I., Miroudot, S., Ye, M. y Rigo, D. (2018): “Multinational enterprises and global value chains: New Insights on the trade-investment nexus”, OECD Science, Technology and Industry Working Papers 2018/05. CEPAL. (2017): “El cambio disruptivo en un sector líder: relocalización, modelos de negocios y revolución tecnológica en la industria automotriz mundial”. En CEPAL (Ed.), La Inversión Extranjera Directa en América Latina y el Caribe. Santiago: NNUU. Chudnovsky, D. y Porta, F. (1990): “La competitividad internacional. Principales cuestiones conceptuales y metodológicas” [Documento de trabajo no. 0391], Departamento de Economía, Facultad de Ciencias Sociales. Montevideo, Uruguay: Universidad de la República; 1990. Danilovic, M., Winroth, M., Ferrándiz, J. y Josa, O. (2007): “Platform thinking in the automotive industry: Managing the dualism between standardization of components for large scale production and variation for market and customer”, POMS 18th Annual Conference-Product Innovation and Technology Management. Feenstra, R. C. (1998): “Integration of trade and disintegration of production in the global economy”, Journal of Economic Perspectives, 12(4), 31-50. Freyssenet, M. (2009): “PSA: the Difficulties of a ‘Volume and Diversity’ Profit Strategy”. En M. Freyssenet (Ed.), The Second Automobile Revolution: Trayectories of the World Carmakers in the 21st Century, Palgrave Macmillan. Gereffi, G., Humphrey, J. y Sturgeon, T. (2005): “The governance of global value chains”, Review of international political economy, 12(1), 78-104. Lampón, J.F. y Cabanelas, P. (2014): “La estrategia de plataformas modulares ¿Una nueva revolución en la organización de la producción en el sector del automóvil?”, UCJC Business and Society Review, 42, 14-31. Lampón, J.F., Cabanelas, P. y Frigant, V. (2017): “The new automobile modular platforms: from the product architecture to the manufacturing network approach” [Paper No. 79160], Munich Personal RePEc Archive (MPRA). Lampón, J.F., Frigant, V. y Cabanelas, P. (2019): “Determinants in the adoption of new automobile modular platforms: what lies behind their success?”, Journal of Manufacturing Technology Management, 3(4), 707-728. Lampón, J.F. y Rivó-López, E. (2021): “Modular product architecture implementation and decisions on production network structure and strategic plant roles”, Production Planning & Control. Palermo, G. (2014): “Power, competition and the free trader Vulgaris”, Cambridge Journal of Economics, 40(1), 1-23. Palermo, G. (2017): “Competition: a Marxist view”, Cambridge Journal of Economics, 41(6), 1559–1585. Shaikh, A. (2016): Capitalism: Competition, Conflict, Crises, Oxford University Press, Oxford. Stake, R.E. (1995): The art of case study research, SAGE Publications. Tsoulfidis, L. (2015): “Contending Conceptions of Competition and the Role of Regulating Capital”, Panoeconomicus, 62(1), 15-31.
Collections