Publication:
La escultura ecuestre en el contexto de la estatuaria funeraria de la China Tang

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2009-10-20
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid, Servicio de Publicaciones
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Esta Tesis Doctoral parte de una sencilla sugestión. La contemplación de las figuras ecuestres de la China Tang, proporciona una de las imágenes más consolidadas y difundidas de la cultura China. Efectivamente, han alcanzado la eternidad. Descubiertas, desenterradas, expoliadas y finalmente vendidas y colocadas en luminosas cajas de cristal por todo el mundo. Estas piezas, comisionadas por las clases dirigentes y cargadas de la espiritualidad más antigua de China, herederas de cultos donde el sacrificio de caballos era la norma final, han dado lugar a la consabida y anodina clasificación tipológica y formal propia de nuestra sensibilidad actual. De nuestro querer poseer, de una forma u otra, la magia de la antigüedad. El argumento metodológico de este trabajo responde a la aproximación que cualquier escultor realiza al planteamiento de su obra: ¿quién, si alguien, la comisiona? ¿qué materiales resultan más convenientes para el destino que le espera? ¿existirán restricciones importantes a la creatividad del autor en función de parámetros sociales o políticos? ¿quién contemplará la obra? ¿cuál es el significado de la escultura y cómo materializarlo plásticamente? Para hallar la respuesta a estas preguntas hemos de escapar de la materia, de la forma y del color y llegar al punto de partida de una mentalidad humana hace más de mil años.[ABSTRACT]Contemplation of the equestrian figures of Tang China provides one of the most consolidated and disseminated images of Chinese culture. Discovered, unearthed, plundered and sold, and finally placed in bright glass cases around the world. These pieces, commissioned by the ruling classes and conveyors of ancient Chinese spirituality, heirs to a religion where the slaughtering of horses was the final rule, are now subjected to the bland formal typological classification which is a common (and sometimes dominant) feature of our current sensibility. They’ve become victims of our desire to possess, in one way or another, the magic of the old. The methodological argument of this work responds to how sculptors themselves may approach any given work: who is the commissioner and how relevant is this to the artist’s work? What materials are most suitable for the fate that awaits the piece? Will there be any significant restrictions to the creativity of the author based on social or political parameters? Who will contemplate the work? What's meant to be the meaning of the sculpture and how to materialize it artistically? The answer to these questions is not just a matter of color, material or shape. It rather confronts the researcher with the difficult task of understanding a particular human mentality of over a thousand years ago.
Description
Tesis de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Bellas Artes, Departamento de Escultura, leída el 20-07- 2009
Unesco subjects
Keywords
Citation
Collections