Publication:
El papel de los carteles de la División de Gráfica y Cine de Parques y Recreo Público en la redefinición colonial del Puerto Rico de mediados del siglo XX

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2016-09-28
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
El cartel serigráfico del proyecto de carteles del Taller de Cinema y Gráfica de Parques y Recreo Público se utilizó como medio para educar e insertar a las grandes masas dentro de las reformas coloniales ocurridas como consecuencia de la entrada de Estados Unidos a la Segunda Guerra Mundial y readiestrar a la población puertorriqueña, entonces compuesta por campesinos, para servir como mano de obra barata y dócil al proyecto colonial y a los beneficiarios del proyecto de industrialización de la posguerra. Se ha dicho en innumerables ocasiones que el camino al infierno está repleto de buenas intenciones; este es el relato de un viaje de ida. Los carteles de la División de Cinema y Gráfica de Parques y Recreo Público mantienen desde el origen varios elementos inquietantes de lo que se podría denominar como la política de reconstrucción de una colonia, de un territorio objeto de la sujeción/subyugación por parte de otro país, y presentarlo como un objetivo plausible, de consideración y cumplimiento con los derechos humanos fundamentales...
The silkscreen printing project of the Graphics and Cinema Division of The Commission of Parks and Recreation was used as a mean, not only to educate and insert the masses into the colonial reforms that occurred as a result of the US entry into World War II, but to retrain the Puerto Rican population, then mainly composed of farmers, to serve as cheap and docile hand to the colonial project and also the project beneficiaries from the postwar industrialization work. It has been said, countless times, that the road to hell is full of good intentions; this is the story of a one way journey. Posters from the Graphics Cinema Division of Parks and Recreation kept from the origin several disturbing elements of what could be called the political reconstruction of a colony, a territory subject to the holding / subjugation by another country and present it as a plausible goal, of great consideration and in compliance with fundamental human rights. If these turns out a not disturbing element, we can sum a greater concern: the artists who produced the artistic images were never aware of the discourses that were concretized under the cloak of a revolutionary policy assistance...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Bellas Artes, Departamento de Dibujo II (Diseño e Imagen), leída el 10-02-2016
Unesco subjects
Keywords
Citation
Collections