Publication:
El concepto de objetividad de la obra de arte. El objetivismo bipolar de Jorge Oteiza

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2017-06-23
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
La presente tesis desarrolla las intuiciones sobre la naturaleza de la obra de arte que me han surgido de mi experiencia de treinta años dedicados a investigar dentro del mundo de la pintura. He constatado sucesivas veces, que el valor artístico de la obra que creo es independiente de mi intencionalidad para conseguirlo. Mis obras con mayor entidad significativa han sido aquellas que han surgido sin control racional, cuando intento controlarlas racionalmente, se enfrían hasta perder la magia que contenían. Esto me lleva a considerar que la obra de arte transciende la razón del artista y del desarrollo de esta idea concluyo que también transciende sus sentimientos (la obra de arte transciende el ego del artista) Y si la obra transciende el ego del artista que la crea, debe ser apreciada transcendiendo igualmente el ego del espectador. Lo cual me lleva a enfocar el trabajo en torno a las dos preguntas eternas que surgen sobre la obra de arte: ¿existe la obra de arte objetiva, indiscutible, independiente del gusto del espectador? y ¿puede surgir una obra de arte objetiva a partir de la subjetividad de un artista?...
This thesis expands on intuitions concerning the nature of the work of art that have emerged during thirty years of research experience in the world of art and painting. On various occasions I have confirmed that the artistic value of an art object I create is independent of my intention to obtain it (my most compelling and meaningful works have emerged without rational control; when I try to control them rationally, they cool down and lose the magic they once contained). This situation leads me to consider that the work of art transcends the artist's reason. Expanding on this idea leads me to consider that it also transcends the artist's emotions (the work of art transcends the artist's ego). Just as the artist transcends his or her ego when creating the work of art, so too must the viewer transcend his or her own ego when contemplating it. This leads me to center this dissertation on two eternal questions that arise with respect to the work of art: Is there an objective and indisputable work of art, independent of the viewer's taste (taste of the viewer)? And can an objective work of art arise from the subjectivity of an artist?...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Bellas Artes, leída el 13 de junio de 2016 ; presidente, Pedro Ángel Terrón Manrique
Keywords
Citation
Collections