Universidad Complutense de Madrid
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Neuroimagen en adolescentes con talento matemático

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Navas Sánchez, Francisco Javier (2017) Neuroimagen en adolescentes con talento matemático. [Thesis]

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Abstract

Un talento representa una forma especial de inteligencia que muestra un alto cociente intelectual y funcionamiento ejecutivo, una creatividad excepcional y una mayor motivación en ciertos rasgos específicos. Cuando uno de estos rasgos es el pensamiento matemático, a estos sujetos se les conoce como talentos matemáticos. Por esto, el hecho de definir a un talento únicamente por su mayor cociente intelectual podría dar lugar a confusión en la identificación de estos sujetos. Los talentos matemáticos muestran mayor capacidad de razonamiento fluido, memoria de trabajo y en imaginería mental. Estas capacidades se consideran fundamentales en el razonamiento matemático. Las técnicas de neuroimagen están contribuyendo a una mejor comprensión del sustrato neurobiológico de los talentos matemáticos. Estudios previos describieron que estos talentos muestran unas funciones cerebrales atípicas. En particular, los talentos matemáticos presentan mayor desarrollo y activación del hemisferio derecho, que es importante para el procesamiento de la información visoespacial. Los sujetos con talento matemático muestran una gran conectividad funcional entre los hemisferios izquierdo y derecho. Esta gran conectividad funcional interhemisférica junto con la mayor participación del hemisferio derecho podría causar una forma especial de bilateralidad funcional en la red fronto-parietal. Algunos estudios de neuroimagen describen asociaciones significativas entre las activaciones neuronales, o bien la microestructura de la sustancia blanca o bien morfometría cortical, y las habilidades cognitivas de los sujetos, tales como la inteligencia o la creatividad. Sin embargo, hasta donde hoy sabemos, no hay estudios sobre el estado de la sustancia blanca que confirmen la mayor conectividad estructural entre diferentes regiones cerebrales en talentos matemáticos. Así mismo, a día de hoy no existen estudios sobre morfometría cortical en talentos matemáticos...

Resumen (otros idiomas)

Giftedness is a special type of intelligence that takes the form not only of higher IQ and enhanced executive functioning, but also of exceptional creativity (such as the production of novel and useful ideas) and higher motivation in specific traits. Defining giftedness only by higher IQ could lead to confusion in the identification of gifted subjects. When these abilities are applied to mathematical thinking, subjects are referred to as ‘Math-Gifted’. Math-gifted subjects show higher capabilities in fluid reasoning, working memory, and mental imagery. The capacity for fluid reasoning, working memory, and mental imagery is considered to be fundamental for skilled mathematical reasoning. Neuroimaging techniques are contributing to a better understanding of the neurobiological substrate of math-giftedness. Previous studies reported that gifted individuals with exceptional mathematical ability show atypical brain functioning and atypical brain functions. Particularly, mathgifted subjects present enhanced development and greater involvement of the right hemisphere which is important for visuospatial information processing. Moreover, math-gifted individuals show heightened functional connectivity between left and right hemispheres. The enhanced interhemispheric functional connectivity together with a greater involvement of the right hemisphere may cause a special form functional bilateralism in fronto-parietal. Some neuroimaging studies reported significant associations between not only neural activations, but also white matter microstructure or cortical morphometry, and cognitive skills such as intelligence or creativity. However, to our knowledge, no studies on white matter microstructure have confirmed heightened connectivity in math-gifted subjects. In the same way, there are no studies about cortical morphometry in gifted subjects. Objectives: The main objective of this thesis is to investigate the biological substrate of mathgiftedness using three different neuroimaging modalities: (1) task-based functional MRI, (2) Diffusion Tensor Imaging and, (3) T1-weighted structural MRI. This thesis describes the brain of math-gifted adolescents not only functionally but also assessing white matter properties, structural connectivity and cortical morphometry...

Item Type:Thesis
Additional Information:

Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Medicina, Departamento de Fisiología, leída el 01-02-2016

Directors:
DirectorsDirector email
Desco Menéndez, Manuel
Pozo García, Miguel Ángel
Uncontrolled Keywords:Neurociencias
Palabras clave (otros idiomas):Neurosciences
Subjects:Medical sciences > Medicine > Neurosciences
ID Code:44705
Deposited On:19 Sep 2017 07:52
Last Modified:19 Sep 2017 07:52

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