Publication:
The social evolution of the expression of love through music: a contrastive analysis of transivity in hit songs in English and Spanish (1950-2009)

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2018-03-16
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
From time immemorial, music has served humanity as a necessary cathartic instrument of atonement and as a powerful purveyor of ideology. Rhapsodes, bards, troubadours, lyrical singers or modern pop stars have always expressed their own thoughts, values, identities or someone else’s messages through song. The audience, willingly accepts those ideas which unconsciously (or not) puts into practice. This way, the social roles of communities were defined and, in turn, reflected by lyric singing or pop songs. The main linguistic approach to analyse how ideology is encoded in songs and the effect these messages have on society is Critical Discourse Analysis (CDA). The analysis of songs from a discursive perspective brings together society, history and music (Filardo-Llamas & Iglesias, 2010) and offers a more accurate view of the idiosyncrasy of a country. In particular, what my thesis tries to investigate is the impact of popular love-themed songs on the construction of gender over the last sixty years. To be more precise, I narrowed down the line of research so that the prime aim was to concentrate the sociolinguistic analysis on the evolution of male and female roles —regarding loving relationships—through the music of two different societies, Spain and the USA/UK. Music, as a cultural product and literary genre, mirrors social change and influences society. As Lakoff (1975: 50) puts it, to be able to do linguistics, linguists must involve themselves with sociology. The theoretical framework on which my study is based comprises the following central approaches to be applied to the analysis of the social evolution of the expression of love through popular songs: Gender, Critical Discourse Analysis and Transitivity...
Desde tiempos inmemoriales, la humanidad ha usado la música como instrumento expiatorio de catarsis y como potente medio transmisor de ideología. Los rapsodas, bardos, trovadores, cantantes líricos y estrellas pop siempre han expresado sus pensamientos, valores, personalidades o el mensaje de un tercero con la canción. La audiencia acepta gustosa esas ideas que, de forma inconsciente (o no), lleva a la práctica. Así, quedaban definidos los roles sociales de la comunidad que, a su vez, estaban reflejados en la canción. El principal enfoque lingüístico que se ha seguido para analizar cómo la ideología se codifica en las canciones y el efecto que esos mensajes tienen en la sociedad es el Análisis Crítico del Discurso (ACD). El análisis de canciones desde un punto de vista discursivo, aúna sociedad, historia y música (Filardo-Llamas & Iglesias, 2010) y ofrece una visión más exacta de la idiosincrasia de un país. En particular, lo que mi tesis trata de investigar es el impacto de las canciones de amor en la construcción del género durante los últimos sesenta años. Más concretamente, acoté la línea de investigación para que el objetivo fundamental fuera concentrar el análisis sociolingüístico en la evolución de los roles masculinos y femeninos respecto a las relaciones amorosas a través de la música en dos sociedades distintas, España y EEUU/Reino Unido. La música, como producto cultural y género literario, refleja el cambio social e influye en la sociedad. Como apunta Lakoff (1975: 50), para poder hacer lingüística, los lingüistas deben tener en cuenta la sociología...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Filología, Departamento de Filología Inglesa I, leída el 21/06/2017
UCM subjects
Unesco subjects
Keywords
Citation
Collections