Publication:
Arte en la academia. Pintores en la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando (siglo XX)

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2018-10-30
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Esta tesis inicia la investigación de la Pintura en la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando del siglo XX, y se centra entre los años 1915 y 1975. En 1915 se aprobó el Decreto que permitía a las académicos electos de la clase de profesor, para ingresar en la corporación, entregar como precepto reglamentario una obra artística original y de su mano en lugar de redactar un discurso, como era la práctica habitual. Concluye en 1975 con el fallecimiento de Franco. En total son treinta y cinco los artistas estudiados. Los objetivos han sido los siguientes: -Considerar el ámbito artístico-intelectual de los pintores académicos para obtener un posicionamiento social y cultural que permita distinguir el entorno de la Academia durante dicho periodo. -Investigar y elaborar resultados en los distintos procedimientos de ingreso de los académicos de número pintores comprendidos entre 1915 y 1975. -Examinar los discursos de ingreso de los nuevos académicos y sus contestaciones para extraer sus aportaciones estéticas. -Valorar estéticamente las obras artísticas donadas como documento reglamentario por cada uno de los académicos electos. -Indagar en los conceptos academicismo, modernidad y vanguardia, relacionándolos con los académicos que son objeto de estudio...
This thesis initiates the investigation of Painting in the 20th century in the Real Academia de Bellas Artes de San Fernando and it focuses on the period of time between 1915 and 1975. In 1915, it was approved the order that allowed the academics chosen form the professor class, in order to enter the corporation, to give as an obligatory precept an original artistic work instead of writing a speech, which was the usual procedure. It ends in 1975 with the decease of Franco. In total, there are 35 artists being studied. The goals have been the following: -To consider the intellectual and artistic scope of the academic painters in order to obtain a cultural and social knowledge that enables the differentiation of the Academia´s environment during that period of time. -To research and to elaborate results in the different admission procedures for the full member included between 1915 and 1975. -To analyse the admission speeches form the new academics and their replies in order to extract their aesthetic contributions. -To value aesthetically the artistic works donated as obligatory document by each one of the elected academics. -To investigate the concepts of academicism, modernity and avant-garde movement, connecting them with the academics that are being studied...
Description
Tesis de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Geografía e Historia, Departamento de Historia del Arte II (Moderno), leída el 15/12/2015
Keywords
Citation
Collections