Publication:
La narrativa breve de Enrique Vila-Matas

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2021-07-02
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Este trabajo presenta un análisis de la narrativa breve de Enrique Vila-Matas, uno de los narradores españoles con más repercusión internacional desde hace varias décadas. Se trata de una parte de su obra de la que, con excepciones, se han ocupado poco los estudiosos, a pesar de que, como se verá, dejando al margen los especialistas en el relato breve, él es uno de los narradores canónicos con un mayor volumen de producción en este género. Tras un breve apunte biográfico y situar al escritor en el contexto de la narrativa breve contemporánea, comienzo con el estudio de sus dos primeras obras, En un lugar solitario (1973) y La asesina ilustrada (1977). La primera de estas muestra claras conexiones con la literatura experimental o neovanguardista que se desarrolla desde comienzos de los años sesenta, mientras que la segunda es una metanarración que recuerda las unamunianas. Ya aquí, según su confesión, escribe con la influencia de la literatura europea, sobre todo francesa, y de la americana, si bien hay que destacar que Vila-Matas siempre ha mostrado su admiración por poetas y escritores como Fernando Pessoa o Witold Gombrovicz que no suelen ser considerados centrales para el canon narrativo...
The aim of this dissertation is to analyse the short narrative by Enrique Vila-Matas, one of the Spanish writers with most international repercussion in the last decades. This is a part of his work on which, with exceptions, few extensive studies are available and counting on the fact that, as it will be seen, leaving aside the specialists in the short story, he is one of the canonical writers with the greatest contributions to the genre.After a brief biographical note and placing the writer in the context of contemporary Spanish short narrative, I begin with the study of what can be considered his first period. En un lugar solitario (1973) and La asesina ilustrada (1977) are his initial works, and the first shows clear connections with the experimental literature that developed since the early sixties, while the second is a metafiction following Miguel de Unamuno’s works. Already here, according to his confession, he writes under the influence of European literature, especially French, and American, although it should be noted that Vilas-Matas has always shown his admiration for writers, like Fernando Pessoa and Witold Gombrovick, who are not usually considered central by the narrative canon...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Filología, leída el 16/12/2020. Tesis restringida por expreso deseo del autor.
UCM subjects
Unesco subjects
Keywords
Citation
Collections