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El pensamiento religioso de Fernando Sánchez Dragó

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2016-10-26
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Universidad Complutense de Madrid
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Fernando Sánchez Dragó pertenece por edad a la generación de 1956, aunque por afinidad está más cerca de la siguiente, la de 1968, una generación iconoclasta, nihilista y anarquista. Hay a su alrededor un grupo de intelectuales muy conocidos situados dentro de la contracultura (Salvador Pániker, Luis Racionero, Antonio Escohotado, Ramiro Calle, Pepa Roma y Fernando Díez), que sufren por primera vez una influencia directa de las religiones orientales al tiempo que experimentan con drogas visionarias. Un día de marzo de 1967 sufre una experiencia de conversión en Benarés mientras contempla el Ganges, que hará que sienta lo sagrado a partir de entonces a la manera oriental. Descubre el mundo de los hippies y se inicia en la “ebriedad sagrada” de las drogas enteogénicas, que le abren las puertas de la percepción. La lectura de de Carl Gustav Jung hace surgir en él la idea de escribir el libro que le hará famoso, Gárgoris y Habidis. Una historia mágica de España, que indaga en el inconsciente colectivo de los españoles mediante la búsqueda de sus arquetipos. Frente a los demás compañeros de la generación de 1968, que rompen con la tradición española, él decide emprender un viaje de signo contrario en dirección al pasado en busca de un sentido religioso del mundo y de la vida en la España antigua, hasta descubrir una tradición que además es esotérica y heterodoxa, pero que con el paso del tiempo terminará por imaginar como una invención suya que nunca existió...
Fernando Sánchez Dragó belongs to the Spanish generation of 1956, going only by his age. However, his affinity puts him closer to the next generation—that of 1968, which was iconoclastic, nihilistic and anarchistic. He is surrounded by a group of intellectuals that are all very well known, who are aligned with the parameters of the counterculture of the era, (Salvador Pániker, Luis Racionero, Antonio Escohotado, Ramiro Calle, Pepa Roma and Fernando Díez). All of them experience for the first time a direct influence of the religions of the Orient while they were also experimenting with hallucinogenic and conscience expanding drugs. One day in March 1967, while he is watching the Ganges flowing in Benarés, he suffers an experience of conversion which places him on his path of Oriental mysticism. He discovers the world of the hippies and he is introduced to the “Holy Ebriety” brought about by entheogenic drugs that open the doors of perception for him. By reading Carl Gustav Jung, Sánchez Dragó conceives of the idea of writing the book that will make him famous: Gárgoris and Habidis. A Magical History of Spain which explores the collective unconsciousness of Spaniards by searching their archetypes. In contrast to his companions of the 1968- generation, whose members break with the Spanish tradition, he decides to begin a journey in the opposite direction. He searches the past for a religious interpretation and sense of the world and of life in ancient Spain, until discovering a tradition--which is simultaneously esoteric and heterodoxic--but with the passage of time he will come to imagine it as an invention of his own which never has existed in reality. He gains an insight of a different model of Christ from the Gnostic Gospels that directs him to also examine the pagan religions of antiquity...
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Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Filología, leída el 25/01/2016
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