Publication:
Análisis del burnout y engagement en docentes: un estudio de diario

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2018-03-08
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Son varios los estudios que consideran la labor docente como una profesión propensa al padecimiento de altos niveles de burnout (SQT). Esto es un hecho constatado si observamos la abundante bibliografía disponible sobre aspectos vinculados al estrés docente y al padecimiento de graves problemas en la salud laboral. Si analizamos las investigaciones de las últimas tres décadas, podemos observar cómo el estudio sobre el SQT-docente ha estado presente en numerosas publicaciones en diferentes países y contextos. Esto lleva al estudio, durante la última década, del burnout-docente en base a la prevención y medidas paliativas que permitan minimizar los riesgos psicológicos atribuibles a este síndrome. Sin embargo, hoy día este enfoque se encuentra en cuestión, ya que surgen voces discrepantes que cuestionan el estudio de los aspectos saludables del entorno en base a variables patológicas. La irrupción de diferentes escuelas positivas abogan por impulsar el estudio de las fortalezas humanas como mecanismo que permita asentar un conocimiento sobre las causas que fomenten la salud y el bienestar. En base a esto, nuestra tesis doctoral, titulada “Análisis del Burnout y Engagement en docentes: Un estudio de diario”, pretende aportar una visión diaria sobre los procesos presentes en el desarrollo del síndrome burnout y engagement. Para ello, hemos recurrido a un estudio de diario multinivel que evalúa aspectos intra e interpersonales, vinculados al ámbito laboral como personal del colectivo de docentes en España. El proyecto plantea como objetivos generales 1) analizar del efecto de las demandas (sobrecarga) y recursos laborales (feedback, afecto, apoyo social y relación con el alumnado) sobre la salud laboral de los docentes (burnout-engagement); 2) examinar el efecto de las puntuaciones diarias burnout-engagement sobre la salud general de los profesionales; y, por último, 3) estudiar el efecto que tienen variables como el afecto y el apoyo social, tanto dentro como fuera del trabajo, en la salud general diaria...
Several studies consider the educational practice as a profession that is prone to suffer high levels of burnout syndrome. This is a verified fact if we observe the available and considerable literature related to teachers’ stress aspects and occupational health conditions. If we analyze the studies carried out over the past three decades, we can observe how teachers’ burnout researches are present in several publications across different countries and in different contexts. Due to this fact, during the last decade, the study of the teachers’ burnout has been based on prevention and palliative measures, which allows minimizing psychological risks related to this syndrome. However, this approach is nowadays under debate. Dissenting voices have been raised to question the study of environmental healthy aspects based on pathological variables. The emergence of various positive trends emphasize the study of human strength as a mechanism which will settle knowledge about the causes that encourage health. According to this, the present doctoral dissertation, entitled “Teachers’ Burnout & Engagement Analysis: A Daily Diary Study”, intends to provide a daily vision on the processes that are present in the burnout and engagement development. For this purpose, we have used a daily diary research that evaluates intra and interpersonal aspects, linked to both work and personal sphere of the Spanish teachers’ collective. The general objectives of the project are: 1) to analyse the effect of job demands (i.e., work overload) and job resources (i.e., feedback, affect, social support and relationship with students) on teacher’s occupational health (burnout-engagement); 2) to examine the effect of daily burnout-engagement scores on general health of employees; and finally 3) to study the effects of social support and affect (at work and at home) on daily general health. For this aims, we carried out a study in a sample of sixty teachers, whom teach at Elementary education, from 4th grade level, and Secondary schools in four Spanish provinces: Guipuzcoa, Lugo, Madrid and Toledo. During a workweek, teachers filled out a questionnaire over five consecutive workdays, twice a day (before leaving the workplace, and before going to bed)...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Psicología, Departamento de Psicología Social, leída el 14/06/2017
Unesco subjects
Keywords
Citation
Collections